Blogikus fixáció

Kis KÖZÉL, kis MAGÁNÉL, no meg némi KULTÚRA. De mindenek előtt MÉLTÁNYOSSÁG, ÁLLHATATOSSÁG - és BÉKESSÉG!
 
Ugyanakkor: CETERUM CENSEO CARTHAGINEM ESSE DELENDAM!

bbjnick (meg)írja...

Mélymagyarveszély!!!

A bejegyzések...

...teljes címlistája és leadje megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Az olvasók és kommentelők iránti tiszteletből...

...a blogon előzetes moderációt alkalmazok.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Közösségi blogolás

bbjnick olvassa...

A blog tartalma (Valamennyi bejegyzés)

...

Creative Commons Licenc

Secularissimo

2016.10.15. 13:11 bbjnick

„(...) Az Alkotmánybíróság több határozatában rámutat arra, hogy a közerkölcs, közrend fogalmainak pontos meghatározása a jogalkalmazó szervek feladata. Ezzel összefüggésben azonban kiemeli, hogy az európai jogfejlődés eredményeképpen ezen fogalmak nem eshetnek egybe a közösség értékítéletével, hiszen a kisebbség jogait védik a többség értékítéletével (előítéleteivel) szemben. (...)” (www.egyenlobanasmod.hu/jogesetek/hu/41-2013.pdf)

Olvasom: „A medencéket az alsó testrészen kizárólag térdig érő, a felső testrészen pedig kizárólag vállig érő fürdőruhában szabad igénybe venni – áll Budapest Gyógyfürdői és Hévízei társaság aktuális házirendjében. Két burkinis nő megsértette ezt az előírást, ezért kidobták őket a Széchenyi Fürdőből. (...)” (mandiner.hu/cikk/20161014_kidobtak_ket_burkinis_not_a_szechenyi_furdobol)

...Bezzeg a homobuzerálisokat a fürdőközönség kérésére sem dobják ki, amikor azok a medencében nyilvánosan kéjelegnek! Szégyen, gyalázat, hogy muszlim nőket vegzálnak, megaláznak, a szodomiták előtt pedig meghunyászkodnak!... (mandiner.hu/cikk/20161014_kidobtak_ket_burkinis_not_a_szechenyi_furdobol#comment5211125)

rudasfurdobudan_ff_457305_bbjnckblghz.jpg

÷ ÷ ÷

Néhány kapcsolódó bejegyzés

bbjnick.blog.hu/2015/05/05/miben_kulonbozik_ez_a_talibok_vagy_az_iszlam_allam_fanatikusainak_rombolasatol

bbjnick.blog.hu/2013/06/05/hasta_la_vista_baby_a_vagy_the_end_of_the_road

bbjnick.blog.hu/2013/05/27/_ott_majd_ki_kell_derulnie_hogy_kepesek-e_az_ateistak_valtozatlan_husegre_es_bizalomra_azok_irant_ak

bbjnick.blog.hu/2013/04/27/_mintha_izzo_parazsba_neznek

bbjnick.blog.hu/2013/04/07/_vilagnezeti_semlegesseg_597

magyarido.blog.hu/2010/05/21/molnar_tamas_adaleka_a_nemzeti_egyuttmukodes_rendszere_hez

magyarido.blog.hu/2009/07/14/egy_igazan_meltanyos_ajanlat

Szólj hozzá!

Bob Nobel

2016.10.14. 07:11 bbjnick

Olvasom: „Bob Dylan amerikai költőnek, dalszerzőnek, énekesnek ítélte oda idén az irodalmi Nobel-díjat a Svéd Akadémia, amely csütörtökön Stockholmban jelentette be döntését. Bob Dylan énekes, dalszerző, költő kapta az irodalmi Nobel-díjat. A testület indoklása szerint a világhírű zenész új költői kifejezésekkel gazdagította az amerikai dalkincset. (...)” (mandiner.hu/cikk/20161013_bob_dylan_kapja_az_irodalmi_nobel_dijat)

A hír olvastán az első gondolatom azt volt, aminek hangot is adtam a linkelt poszt alatt egy kommentben, hogy ...Lehet, hogy összekeverték a neveket (mármint Bob Dylanét és Dylan Thomasét) és rossz címre küldték a meghívót a díjátadóra?...

Majd a második, hogy ...És Bob Nobel mikor kap Dylan-díjat?...

És a harmadik, amiben végül meg is állapodtam, hogy ...Bob Dylannak irodalmi Nobel-díjat adni nagyjából ugyanolyan értelmes cselekedet, mint másfél millió muszlimot okmányok nélkül beengedni Európába...

bobdylangreatesthitscover_01_ff_457457_bbjnckblghz.jpg

÷ ÷ ÷

1 kapcsolódó bejegyzés

bbjnick.blog.hu/2011/05/25/dilenhetven_a_vagy_hogy_ez_a_gondolkodasmod_ez_a_magatartas_idolikussa_valhatott_a_huszadik_szazad_m

Szólj hozzá!

Sajtó

2016.10.12. 07:01 bbjnick

1 „talált szöveg”

„– Sajtó. Skandalizátor.” (Hamvas Béla: Unicornis – Summa philosophiae normalis. in: Silentium. Titkos jegyzőkönyv. Unicornis. Vigilia, Bp., 1987., 208. p.)

 hamvasbelapalkonyanuldogelaraktarelottalocan_foto_ff_3337457_bbjnckblghz_10022017.jpg

÷ ÷ ÷

Néhány kapcsolódó bejegyzés

http://bbjnick.blog.hu/2007/12/07/egy_rovid_eletrajz_vazlat_elso_resze_ham

http://bbjnick.blog.hu/2007/12/07/egy_rovid_eletrajz_vazlat_masodik_resze_

http://bbjnick.blog.hu/2012/07/06/hogyan_olvassuk_hamvas_belat

http://bbjnick.blog.hu/2012/12/21/no_de_mi_az_az_orulunkvincent_blog_hu_686

http://bbjnick.blog.hu/2015/05/15/hamvas_baj_es_beegett_romlottsag

http://bbjnick.blog.hu/2016/01/25/emlekeztek_meg_laszlo_petrara

http://magyarido.blog.hu/tags/hamvas_b%C3%A9la

Szólj hozzá!

„A faji tisztátalanság jótékony hatásáról”

2016.10.11. 23:59 bbjnick

Olvasom: „Uszítás, emigráció, menekültválság: ezek a hívószavai a kvótanépszavazás előtt rendezett Bartók-estnek. A »legmagyarabb magyar« zeneszerző a kulturális sokszínűségben, a »faji tisztátalanság« értékében hitt.

»Emigrált dallamok«, ez a címe az OSA csütörtök esti rendezvényének, egy emigrációban írt 1943-as Bartók-tanulmányra utalva, melyben a három évvel korábban Magyarországot elhagyó zeneszerző a kulturális sokszínűség fontosságáról írt.

»Idegen befolyás elől való teljes elzárkózás stagnálást jelent; jól asszimilált idegen hatások lehetőséget adnak a gazdagodásra« – írta 1937-ben a kelet-európai népdalkutatás kapcsán, egyértelművé téve, hogy »a faji tisztátalanság« a zenében jótékony hatású. Nem kell nagyon fülelni, hogy dekódoljuk a politikai áthallást. A Horthy-rendszertől addig is távolságot tartó Bartók a harmincas évek végén szinte már fizikailag is undorodott a jobbratolódástól, mindenekelőtt Hitler és Mussolini nálunk is egyre nagyobb népszerűségétől. (...)” (index.hu/tudomany/tortenelem/2016/09/29/a_faji_tisztatalansag_jotekony_hatasu/)

...Ha ezt az Index-cikket Bartók olvasná, nem értené. Ez a cikk már nem is a csúsztatás vagy a hazugság kategóriája, hanem a retardált önfertőzésé... (mandiner.blog.hu/2016/09/29/nem_pont?full_commentlist=1#comments)

...Ez már nem gyűlöletkampány, hanem őrületkampány. Csak azt nem értem, hogy kinek szól, ki fogékony az ilyen sötét, tébolygó, őrjöngő eszementségekre? Cikket publikálni az Indexben (a tudomány-rovatban!) arról, hogy Bartók a faji keveredés (»a faji tisztátalanság«) híve volt, mivel azt írta egy, a kelet-közép-európai népzenéről szóló tanulmányában, hogy »idegen befolyás elől való teljes elzárkózás stagnálást jelent; jól asszimilált idegen hatások lehetőséget adnak a gazdagodásra«, már vegytisztán elmekórtani kategória... (uo.)

bartokbekazongorazikeskinez_ff_457274_bbjnckblghz.jpg

÷ ÷ ÷

Bónusz

„Bartók Béla: Faji tisztaság a zenében

Manapság elsősorban politikai okokból sok szó esik az emberi faj tisztaságáról és tisztátalanságáról; a szokásos állásfoglalás az, hogy a faj tisztaságát még törvényes rendelkezések igénybevételével is meg kell őrizni. Akik a probléma egyik vagy másik oldalával foglalkoznak, bizonyára alaposan tanulmányozták (vagy legalábbis kellett volna tanulmányozniok) ezt a kérdést, éveket töltve el azzal, hogy a hozzáférhető anyagot átvizsgálják, vagy hogy saját kutatásaikkal új adatokat gyűjtsenek. Minthogy azonban én ezt nem tettem, egyik felfogást sem támogathatom; erre semmiképpen sem lennék jogosult. Ezzel szemben esztendőket töltöttem el azzal, hogy az emberi életnek egy olyan jelenségét tanulmányozzam, melyet néhány álmodozó, akiket általában népzenekutatóknak neveznek, többé-kevésbé fontosnak tart. Ez a jelenség a népi rétegeknek, különösképpen a parasztságnak sajátos zenéje. A faji kérdés körül támadt harc és vita jelenlegi stádiumában ideje, hogy megvilágítsuk és kutassuk a kérdést: előnyös-e a népi (azaz paraszti) zenének faji tisztátalansága, vagy sem? (A »faji« szót itt magára a zenére értem, nem pedig az emberekre, akik ezt a zenét alkotják vagy előadják.)

Kutatásaim nagy részét Kelet-Európában folytattam. Munkásságomat, mint magyar ember, természetesen a magyar népzenével kezdtem; rövidesen azonban a szomszédos területekre – Szlovákiára, Ukrajnára és Romániára is kiterjesztettem. Alkalmilag még messzi vidékekre (Észak-Afrika, Kis-Ázsia) is kiruccantam kutatásaimmal, hogy szélesebb látókört nyerjek. Ezen az »aktív« kutatómunkán kívül, amely a dolgokat helyszínen próbálta felkutatni, »passzív« vizsgálatokat is végeztem azzal, hogy a mások által gyűjtött és kiadott anyagot tanulmányoztam át.

Kezdettől fogva végtelenül meglepett a tanulmányozás alatt álló kelet-európai területen kezem ügyébe került anyag dallamtípusainak szokatlan gazdagsága. Kutatásaimat tovább folytatva, meglepetésem egyre nőtt. Tekintettel a kérdéses országok aránylag csekély területére – összesen negyven-ötven milliónyi a lakosság -, a népzenének ez a változatossága valóban csodálatraméltó. Még figyelemreméltóbb ez, ha összehasonlítjuk más, többé-kevésbé távoli vidékek, például Észak-Afrika parasztzenéjével, ahol az arab parasztzene annyival kevesebb változatosságot árul el.

Mi lehet az oka ennek a gazdagságnak? Hogyan alakulhatott ez ki? Erre a kérdésre csak később jött válasz, akkor, amikor a különböző kelet-európai népektől már elegendő anyag állt rendelkezésre a tudományos analízis számára. Az egyes nemzetek népzenéinek összehasonlítása azután tisztán megvilágosította, hogy itt a dallamok állandó csereberéje van folyamatban; állandó kereszteződés és visszakereszteződés, amely évszázadok óta tart már.

Most igen fontos dolgot kell hangsúlyoznom. A dallamoknak ez a csereberéje nem olyan egyszerű, mint sokan hinnék. Mikor egy népi dallam valamely ország nyelvi határait átlépi, előbb vagy utóbb bizonyos változásokon megy át, amelyeket az új környezet és különösen a nyelvi különbözőség megkíván. Minél nagyobb a két nyelv különbsége kiejtésben, hanghordozásban, metrikus viszonylatokban, szótagépítkezésben stb. annál nagyobbak a változások, amelyeken az »emigrált« dallamok – szerencsére – átmehetnek. »Szerencsére« – mondom, mert ez a jelenség önmaga nemzi és emeli a típusok és altípusok számát.

Előbb a »kereszteződés és visszakereszteződés« kifejezést használtam. Ez a »visszakereszteződés« általában a következőképpen történik: egy magyar dallamot átvesznek például a szlovákok és szlovakizálják; ezt a szlovakizált dallamformát aztán a magyarok esetleg újra átveszik és a dallam »visszamagyarosodik«. De – és ismét azt mondom: szerencsére – ez a visszamagyarosodott forma különbözni fog az eredeti magyar formától.

Nyelvészetet kutató tudósok sok hasonló jelenséget találnak a szavak vándorlásával kapcsolatban. A népzene életének és a nyelvek életének valóban sok közös vonása van.

Megszámlálhatatlan tényező magyarázza a dallamoknak ezt a csaknem megszakításnélküli cserélődését: társadalmi körülmények, egyéneknek vagy népeknek önkéntes vagy kényszerű kivándorlása, kolonizálása. Köztudomású, hogy Kelet-Európát (az oroszok, ukránok és lengyelek kivételével) főleg kis népek lakják, amelyek egyenként tíz, vagy még kevesebb milliónyi lelket számlálnak, s az országhatárokon nincsenek áthatolhatatlan földrajzi akadályok. Egyes területeknek teljesen vegyes a lakosságuk, ez a háborús pusztítások eredménye, mert a lakatlanná vált területeket betelepítésekkel népesítették be újra. Ezek között a népek között a folyamatos érintkezés igen könnyű volt. Azonkívül hódítások is voltak (például a Balkán török hódoltsága). Hódítók és meghódítottak összevegyültek, nyelvük és népzenéjük is kölcsönösen befolyásolta egymást.

Az idegen anyaggal való érintkezés azonban nemcsak a dallamok kicserélődését eredményezi, hanem – és ez még fontosabb – új stílusok kialakítására is ösztönöz. Ugyanakkor azonban a régi és kevésbé régi stílusok is életben maradnak, ami a zene újabb gazdagodását vonja maga után.

Az a tendencia, hogy az idegen dallamokat átalakítsák, megakadályozza e népek zenéjének nemzetközivé válását. Minden ilyenfajta zenei anyag, bármilyen heterogén volt is eredetileg, ilyen módon jellegzetesen egyénivé válik.

A kelet-európai népzene jelenlegi helyzete a következőkben foglalható össze: az egyes népek népzenéi között való szakadatlan kölcsönhatás eredményeképpen a dallamoknak és dallamtípusoknak óriási méretű gazdagsága támadt. A végeredményképpen kialakult »faji tisztátalanság« tehát határozottan jótékony hatású.

És most nézzük az ellenkező esetet. Ha az ember egy észak-afrikai oázist, pl. Biskrát vagy valamelyik szomszédos faluját meglátogatja, meglehetősen egységes és egyszerű szerkezetű népzenét hall, amely ennek ellenére igen érdekes. Aztán, ha az ember mondjuk ezerötszáz mérfölddel tovább haladva kelet felé, Kairóban és környékén hallgat népzenét, pontosan ugyanazokat a dallamtípusokat hallja. Nem sokat tudok ugyan Észak-Afrika arabul beszélő lakosságának vándorlásairól és történetéről, mégis azt merném állítani: ilyen egység ekkora hatalmas területen azt bizonyítja, hogy itt aránylag igen kisméretű népvándorlás és lakosságcsere mehetett végbe. Meg egy tényező játszik itt szerepet. Az észak-afrikai arab népek számban nagyobbak a kelet-európai népeknél, sokkal hatalmasabb területen élnek és hamita népek néhány szétszórt szigete kivételével (kabilok, sauják, targik) nem vegyülnek különböző fajú és nyelvű más népekkel.

Nyilvánvaló, hogy ha a népzene megmaradását a közeli és távoli jövőben remélnünk szabad (ami meglehetősen kétséges kilátás, tekintettel a világ legtávolabbi részeibe is gyors iramban benyomuló magasabb kultúrára), akkor a kínai fal mesterséges felépítése, egyik népnek a másiktól való elválasztása nem sok jóval biztat a népzene fejlődésére nézve. Idegen befolyás elől való teljes elzárkózás stagnálást jelent; jól asszimilált idegen hatások lehetőséget adnak a gazdagodásra.

A nyelvek és a művészetek életében jelentős párhuzamok vannak. Az angol nyelv, más germán nyelvekkel összehasonlítva, kevert; szókincsének mintegy negyven százaléka nem-angolszász eredetű. Mégis összehasonlíthatatlan kifejezőerő és egyéni szellem fejlődött ki benne. Ami Európa műzenéjének fejlődését illeti, minden muzsikus tudja, milyen messzenyúló és szerencsés következményei voltak annak, hogy a tizenötödik századbeli németalföldi zenei stílus átplántálódott Itáliába, s később Itáliából különböző hatások terjedtek az északi országokba.

(1942)” (mek.oszk.hu/05200/05222/html/gmbartok0008.html)

Innét: Bartók Béla: A népzenéről (mek.oszk.hu/05200/05222/index.phtml)

÷ ÷ ÷

Néhány kapcsolódó bejegyzés

bbjnick.blog.hu/2016/02/02/_bartok-korszak

bbjnick.blog.hu/2014/04/24/bartok_regeny_irta_temesi_ferenc

bbjnick.blog.hu/2014/02/14/_ha_csak_mod_van_ra_haza_kellene_utaznom

bbjnick.blog.hu/2014/01/01/_isten_aldd_meg_a_magyart

bbjnick.blog.hu/2013/01/30/_milyen_kulturharcrol_beszelunk_783

magyarido.blog.hu/2010/10/03/kampanycsendsertes_helyett_bartok_sirjara

bbjnick.blog.hu/2009/04/21/melymagyar_hangulat_2

Szólj hozzá!

Elhunyt Andrzej Wajda

2016.10.10. 23:45 bbjnick

Andrzej Wajda (1926 – 2016) a XX. század második felének egyik kiemelkedő, bátran a legnagyobbak közt említhető filmrendezője, számos alkotása révén az egyetemes filmművészet mára klasszikussá vált alakja volt, ugyanakkor hazájában, Lengyelországban és a szovjet megszállás alatt állt kelet-közép-európai országokban több is ennél: azon nagyon kevés alkotók egyike, akit tehetsége és személyisége alkalmassá tett arra, hogy formát adjon a kimondhatatlannak, hogy filmjeiben megjelenítse – legtöbbször történelmi és irodalmi analógiák, metaforák, parabolák által, de mindig közérthetően –, azokat az elhallgatott, elfojtott indulatokat, félelmeket, szorongásokat, vágyakat és reményeket, melyek ott éltek és munkáltak a kor emberében, azonban kimondásukat, megvitatásukat az uralkodó ideológia tiltotta.

wajdaandrzej1957_ff_457246_bbjnckblghz.jpgAndrzej Wajda 1957-ben

Már korai filmjeivel komoly nemzetközi ismertségre és elismertségre tett szert, így talán kortársai többségénél némiképp nagyobb eséllyel vagy legalább is önbizalommal vívhatta csatáit a szocialista kultúrpolitikával témái, tervei megvalósításáért; azonban a lehetőségek akkor-ott egyet jelentettek a kompromisszumokkal is; amikor sikerült megkötnie egy, a pártállam számára is elfogadható kompromisszumot vagy kijátszania a hatalom éberségét, alkothatott, amikor nem, átdolgozta témáit vagy újabb témák után nézett; személyiségének köszönhetően nem tört meg, egy-egy számára fontos filmtervet akár éveken-évtizedeken keresztül is gondozott, csiszolt, újra és újra megvívva a küzdelmet a megvalósításért és tehetségének köszönhetően valamennyi filmje kiállta az idő próbáját, egyik sem vált – esztétikailag és ideológiailag elavult – merő kordokumentummá.

A ma legjelentősebbnek tartott Wajda-filmek szinte kivétel nélkül egy-egy sorsfordító történelmi időszakhoz, eseményhez vagy jelentős irodalmi műhöz kötődnek, nemritkán egyszerre mindkettőhöz: történelmi sorsfordulókat megörökítő irodalmi művek filmes feldolgozásai. Gyakran visszatérő témái: Lengyelország két évszázados orosz megszállása, illetve a második világháború időszaka. Filmet készített többek között olyan nagy lengyel nemzeti klasszikusokból, mint Władysław Reymont Az ígéret földje című regénye, Stanisław Wyspiański Menyegzője vagy Adam Mickiewicz Pan Tadeusza, de nemzetközi koprodukcióban elkészítette Stanisława Przybyszewska Dantonjának, Dosztojevszkij Ördögökjének és Bulgakov Mester és Margaritájának (Pilátus és a többiek) mozgóképes változatát is.

Ugyanakkor, amilyen erősek voltak Wajda irodalmi – és színházi – kötődései, éppúgy érzékenységet mutatott kora társadalmi problémáinak közvetlenebb jellegű ábrázolása iránt is: a hetvenes években egyik elindítója és mentora volt „Az erkölcsi nyugtalanság mozija” néven jegyzett filmes mozgalomnak, számos fiatal alkotót támogatott stúdióvezetőként tervei megvalósításában és maga is – wajdásan többrétegű – dokumentarista-realista filmeket forgatott: a legismertebbek ezek közül a Márványember és a Vasember, amelyek nemcsak stílusukban dokumentaristák, illetve kvázi-dokumentaristák, de témájuk is részben vagy egészében a dokumentarizmus.

Wajda életművének (csak nagyjátékfilmből több, mint negyvenet rendezett!) betetőzése sok lengyel szemében Katyń című filmjének megalkotása volt. A rendező, aki nevét és ismertségét az ötvenes években forgatott, a második világháború tragédiáját feltáró és bemutató filmjeinek (Csatorna, Hamu és gyémánt) köszönhette, 2007-ben elkészít(h)ette nemzete talán legnagyobb, ám tabusított háborús traumájáról, a katyńi mészárlásról szóló művét...

Andrzej Wajda tegnap, kilencven esztendősen hunyt el.

÷ ÷ ÷

Kapcsolódó bejegyzések

magyarido.blog.hu/2008/10/30/katy_3

bbjnick.blog.hu/2013/10/13/_es_tobbet_megertettem_beloluk_altaluk_a_marol_mint_barmibol_amit_ma_alkoto_szerzo_alkototol_szerzot

bbjnick.blog.hu/2016/03/10/menyegzo_wesele_674

[film, 2007, Csatorna, Vasember, Ördögök, Dosztojevszkij F M, Menyegző, orosz irodalom, lengyel irodalom, Hamu és gyémánt, Katyń, Wajda Andrzej, 2016, Danton, Márványember, Wyspiański Stanisław, lengyel film, lengyel filmiskola, Az ígéret földje, az erkölcsi nyugtalanság mozija, Przybyszewska Stanisława, Mickiewicz Adam, Reymont Władysław, Bulgakov M A, Pilátus és a többiek, Pan Tadeusz]

÷ ÷ ÷

Apdét vagy kiegészítés, 2016. október 15.

...Én teljesen értetlenül állok az előtt, hogy Wajda halálát milyen érdektelenség kíséri nálunk. Olyan formátumú rendező, mint ő, Kelet-Közép-Európában bizonyosan nem volt az elmúlt hetven évben. Forgatott vagy negyven nagyjátékfilmet, ezekből minimum tízet már ma az egyetemes filmtörténet klasszikusaként tartanak számon. Létezhetne ennél nagyobb filmes teljesítmény? Nekünk, kelet-közép-európaiaknak, pedig különösen fontos Wajda műve és személye; alkotói magatartásával és filmjeivel egyfajta „kultúrhéroszi” szerepet töltött be a szovjet iga alatt élő országokban. Ehhez képest ma: csak a „nagy kuss” halála és személye körül... (filmbook.blog.hu/2016/10/10/andrzej_wajda_emlekere_az_igeret_foldje#comments)

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása