Jankovics Marcell virtigli rajzfilmes. Ez egy sajátos műfaj, amelyhez speciális látás- és gondolkodásmód, különleges képességek, érzékenységek szükségeltetnek — s Jankovics ezekben nagyon jó. Egyéb tevékenységei is, tulajdonképpen, rajzfilmes munkáihoz kapcsolódó előtanulmányok.
Nagyon szeretem Jankovics filmjeit. Műfaj- és stílusbiztosan dolgozik, pontosan el- és/vagy megtalálja az arányokat, sem többet, sem kevesebbet nem akar mutatni/mondani, mint amit műfaja lehetőségei megengednek. (S eközben még folyamatosan tágít(gat)ja is a műfaj határait!)
Módom(ban) volt (alapos(abb)an is) megnézni a Jankovics-féle Az ember tragédiáját. Mindent egybevetve, azt kell mondanom, nem sikerült.
Jankovics továbbra is nagyon jó rajzfilmes, de Az ember tragédiája túl nagy feladatnak bizonyult számára. Filmje nagyon izgalmas, de zavaros, aránytalan és ritmustalan, időnként kifejezetten széteső (nem az eklekticizmusával van a probléma, mert Jankovics ezt az eklekticizmust más munkáiban magabiztosan kezeli, mesterien alkalmazza — itt, sajnos, nem annyira). Egyes részletei briliánsak, mások kínosan, az érthetetlenségig/az értelmezhetetlenségig elnagyoltak vagy esetlegesek.
Az ember tragédiája (úgy értem, Madách Tragédiája) (egy) nagyon koherens mű. Ha egy adapt(át)or „nagyvonalúskodik” (túl sokat megenged magának a művel szemben), az, ennél a műnél, szembeszökően és élesen kiütközik. És Jankovics most (szerintem) ebbe a hibába esett: egészen odáig elment, hogy lényegét tekintve próbálta átértelmezni a Tragédiát. Nem sikerült neki — és a Tragédia „bosszút áll”, látványosan kidomborítja a kudarcot.
Mindezzel együtt Jankovics Tragédiája az egyik legjobb animációs film, amit valaha láttam. Napestig sorolhatnám az értékeit, erényeit, de...
[2011, animációs film, Az ember tragédiája, Bacsó Zoltán, Bertalan Ágnes, film, Jankovics Marcell, Madách Imre, magyar film, Major Péter, Molnár Piroska, Mozart Wolfgang Amadeus, Sáry László, Széles Tamás, Szilágyi Tibor, Usztics Mátyás]