Néhány héttel ezelőttig abban a tudatban éltem, hogy Szabó István filmrendező munkásságát ismerem (első rövidfilmes kísérleteitől eddig utolsó, Az ajtó című játékfilmjéig valamennyi alkotását láttam). Majd hirtelen kiderült, annyira azért mégsem. Egészen véletlenül belebotlottam (a YouTube-on) Szembesítés (Taking Sides) című 2001-es munkájába, egy Harvey Keitel és Stellan Skarsgård föszereplésével, német-osztrák-angol-francia koprodukcióban forgatott „történelmi kamaradrámába”. Bármennyit is gondolkoztam rajta, mégsem értem, hogy a ma már tizenöt éves Szembesítés hogyan is válhatott a Szabó-életmű kallódó darabjává (sem a televíziók, sem a művészmozik nem játsszák), hiszen nemcsak egy remek mozi, de a nyolcvanas évek óta Szabó István talán legizgalmasabb filmje.
A Szembesítés a „nácitlanítás” problematikáját (s tágabb értelemben a politikai rendszerváltozások a személyekre gyakorolt hatását, az ezzel kapcsolatban felmerülő dilemmákat) eleveníti meg. Főhőse (valós személyiség) Wilhelm Furtwängler, aki 1922 és 1945 között a Berlini Filharmonikusok vezetője volt, s a maga idejében nemcsak Németországban volt „a karmester”, de nemzetközi viszonylatban is az egyik legjelentősebb és legtekintélyesebb muzsikusnak számított, szakmai és művészi teljesítménye máig kikezd(het)etlen. Hitler 1933-as hatalomra jutását követően Furtwängler pozíciójában maradt; a nemzetiszocialista hatalom az általa vezetett Berlini Filharmonikusokra, mint nemzeti intézményre, kultúrpolitikája egyik zászlóshajójára tekintett és különleges elbírálásban részesítette a zenekart; Furtwängler neve is fölkerült az úgynevezett Gottbegnadeten- vagy Führerliste-re, a német nemzetiszocialista állam számára legfontosabb 1041 művész listájára. A háború után közvetlenül (mivel soha nem volt a Nemzetiszocialista Német Munkáspárt tagja, politikai tevékenységet nem folytatott) Furtwänglert „igazolták”, büntetőeljárást nem indítottak ellene, azonban (muzsikusi közszerepléseire hivatkozva) a közéleti tevékenység folytatásától eltiltották, így karmesterként sem dolgozhatott. Hogy szakmáját gyakorolhassa, Furtwängler kérvényt nyújtott be a berlini amerikai katonai (megszálló) hatóságokhoz, akik ismét vizsgálatot indítottak ellene — ez az újabb „igazoló eljárás” a film cselekménye.
A forgatókönyv alapját egy a világon számos helyen, így Magyarországon is bemutatott Ronald Harwood-színmű adta, amelyet azonban (maga) Harwood és Szabó jelentősen átdolgozott, az eredetileg a karmester és a vizsgálatot végző (civilben biztosítási nyomozó) amerikai őrnagy dialógusaira és közvetlen környezetük reakcióira épülő kamaradrámát számos elemmel gazdagították. A film nyújtotta műfaji lehetőségekkel élve új helyszíneket és (történelmileg hiteles) szereplőket emeltek be a történetbe és bravúrosan és bőségesen alkalmazzák a korabeli film- és hangfelvételeket (archív filmhíradókat, hanglemezeket) is, amelyek nem pusztán illusztratív szerepet kapnak, hanem a dramaturgia fontos elemeiként szervesülnek a történetbe. Szabó magabiztosan, ugyanakkor visszafogottan vezet végig minket Furtwängler egyre inkább vesszőfutássá váló vizsgálatán, igyekszik minél több szempontot be- és nézőpontot megmutatni, a különböző álláspontok, magatartások mögötti motivációkra is rálátást adni. Egy nagy kultúrájú rendező szolid állásfoglalása és figyelmeztetése a Szembesítés...
A Szembesítés a YouTube-on is megtekinthető: www.youtube.com/watch?v=V5fo4hEe1RQ
[film, 2001, francia film, angol film, koprodukció, osztrák film, történelmi film, YouTube, német film, Koltai Lajos, Szabó István, Szembesítés, Harwood Ronald, Keitel Harvey, Skarsgård Stellan, Minichmayr Birgit, Bleibtreu Moritz, Tukur Ulrich, Tabakov Oleg, Ermey Ronald Lee, Thieme Thomas, White Daniel, Zirner August, Rohde Armin, Zischler Hanns, Lebœuf Frank, Renucci Robin, Hagon Garrick, Curtis Jed, Taking Sides, Bruckner Anton, Beethoven Ludwig van, Furtwängler Wilhelm]