Blogikus fixáció

Kis KÖZÉL, kis MAGÁNÉL, no meg némi KULTÚRA. De mindenek előtt MÉLTÁNYOSSÁG, ÁLLHATATOSSÁG - és BÉKESSÉG!
 
Ugyanakkor: CETERUM CENSEO CARTHAGINEM ESSE DELENDAM!

bbjnick (meg)írja...

Mélymagyarveszély!!!

A bejegyzések...

...teljes címlistája és leadje megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Az olvasók és kommentelők iránti tiszteletből...

...a blogon előzetes moderációt alkalmazok.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Közösségi blogolás

bbjnick olvassa...

A blog tartalma (Valamennyi bejegyzés)

...

Creative Commons Licenc

Még mindig Kötcse (Mérték vagy mérdek?)

2013.04.14. 13:33 bbjnick

 
(E bejegyzés 2011. március 8-án született.)
 
...Honnan származhat egy új „mérték”?...
 
Mérték vagy mérdek? (Még mindig Kötcse)
 
A napokban rendhagyó „zsebszümposzion” színtere volt a mi kis (tipikus típus) kocsmánk.
 
A „tanácskozást” Tibor (a férfi: magyarido.blog.hu/2009/02/24/logikus_esztetikus_etikus_forradalmunk_tisztasaga_megengedi_hogy & magyarido.blog.hu/2010/11/04/veszely_vagy_valami_olyasfele & magyarido.blog.hu/2011/01/30/jegyzetek_a_zemberek_es_a_zalapitashoz_2011_januar_30) problémafelvetése nyitotta meg, aki, igen tetemes mennyiségű szervízpakk (értsd: sör és kísérő feles) elfogyasztása után, a kocsma tompa moraját szétszakítva, hirtelen ekképpen fakadt ki:
 
– A k*mmonisták elvették a szabaccságom’, a zs*dók elvették a megélhetésem’, ezeknek a k*csögöknek meg mán a böcsületem is kéne!
 
Tibor (most) nem kiabált, de ahhoz akadozó nyelvvel is elég hangosan nyilatkoztatott ki, hogy a közönség kollektív figyelmét magára vonja. Ám ez a figyelem igen rövidtávú volt, mert Tibor még szusszanni sem tudott kifakadására egy jó alkoholgőzös’t, máris újabb (Tiborénál jóval nagyobb) petárda pukkant. Mancika, a kocsmárosnő (magyarido.blog.hu/search?searchterm=Mancika&searchmode=or&submit=Keres%C3%A9s)...
 
Mancika (némileg eufemisztikus megfogalmazással) kacagott. Mancika (rá egyáltalán nem jellemző módon) hangosan, felszabadultan nevetett. Mancika kiröhögte Tibort. „Jókedve” oly ellenállhatatlan volt, hogy valamennyiünkre átragadt, s néhány másodperc múlva már az egész kocsma (persze, ki-ki vérmérséklete, alkoholszintje, elmeállapota függvényében, de) vidult. Még maga Tibor is együtt döcögött a jókedvvel.
 
Z. is nevetett, én is nevettem, s még a hullám lecsengése után is sokáig ebben az oldott, könnyű hangulatban, mosolyogva, némán üldögélve kortyolgattunk, pöfékelgettünk.
 
Én szólaltam meg először. Bár nem voltam tudatában, hogy gondolkozom, a Tibor-Mancika-„dialógus” mégiscsak elindított bennem „valamit”, aminek végeredményeként a következő kérdés tolult fel bennem:
 
– Te tudod mi a különbség az érték és az érdek között?
 
Z.-t láthatóan meglepte kérdésem. Sokáig nem válaszolt, majd megkérdezte:
 
– Komolyan?
 
– Komolyan – válaszoltam.
 
– Jó! Hozok sört.
 
Z. felállt, elment, majd jött három üveg sörrel. Egy üveggel odakoccantott elém az asztalra és, meg sem állva, ment tovább Valóság nagybátyánk (magyarido.blog.hu/search?searchterm=Val%C3%B3s%C3%A1g+nagyb%C3%A1ty%C3%A1nk&searchmode=sentence&submit=Keres%C3%A9s) asztalához.
 
Mikor visszatért színpadias mozdulattal helyetfoglalt, két kezét maga elé fektette az asztalon és úgy nézett rám, mint aki kérdésre vár.
 
– Gyújtsz? – kérdeztem.
 
– Később – válaszolta.
 
– Nos? – kérdeztem.
 
– Nos, – válaszolta – az érték és az érdek között épp annyi és épp az a különbség, mint a mérték és a mérdek között.
 
Hát, valahogy így zajlik mifelénk egy „zsebszümposzion”.
 
***
 
Apdét vagy kiegészítés:
 
Schmidt hadnagy figyelmeztetett, hogy e bejegyzés talán sokak számára nehezen megközelíthető, illetve félreérhető lehet. Schmidt hadnagy, a polgárháború hőse, sokunknál (nálam bizonyosan) nagyobb tapasztalatokkal bír a félreértések terén, ezért általában elfogadom és megfontolom ilyen jellegű észrevételeit. Most is így teszek és kiegészítéssel látom el a bejegyzést.
 
Tehát (csak hogy tisztán lássunk):
 
A Magyar Értelmező Kéziszótár (1978-as kiadása) a következő (alap)értelmezéseket adja:
 
„érték fn 1. Vminek az a tulajdonság, amely a társadalom és az egyén számára való fontosságát fejezi ki. (…)”
 
„érdek fn 1. Vkinek, vminek a javát, hasznát szolgáló szükséges, fontos dolog. (…)”
 
A szocializmus ideológiája (a marxizmus-leninizmus) bizonyos érdekeket tekintett-kezelt abszolút értéknek-értékként (az uralkodó osztály, a munkásosztály érdekeit); az elmúlt húsz év liberálbolsevizmusa az egyéni érdek érvényesítését-érvényesülését emelte az abszolút érték rangjára. Az új (magát jobboldali, keresztény-nemzetiként meghatározó) hatalom deklaráltan (és nagyon helyesen) szakítani szeretne az előző két rendszer „értékhagyományaival”. Hogyan lehetséges ez? Honnan származhat egy új „mérték”? Kisebbségi és/vagy többségi érdekek abszolút értékké emeléséből („demokratikus úton-módon”) semmiképp. Hisz a mérték alapja az érték és nem az érdek, érdekek abszolutizálásából legfeljebb ha „mérdek” születhet, de nem mérték. Honnan eredeztethető egy olyan mérték, amely mindenkit egyenlően mér, nem sértve érdekét, tiszteletben tartva méltóságát?
 
A kérdés megválaszolásához ajánlom tanulmányozásra a Katolikus Lexikon alábbi két címszavát/meghatározását:
 
Magyar Katolikus Lexikon > E > érdek
 
érdek: →érték megvalósítására velünk született ösztönös törekvés. - A régebbi, liberális-individualista társad-elmélet az egyedi ~ek megvalósítását tűzte ki célul. Bebizonyosodott, hogy ez a közjót sértő →egoizmushoz vezet. Az ellenkező irányú törekvés azt a veszélyt hozta magával, hogy az emberkép a →homo oeconomicusra szűkül, s az embernek csak a gazd. ~ei a mérvadók. A mai →antropológia és →pszichológia világossá tette, hogy nemcsak testi ~eink vannak (táplálkozási, nemi, mozgás-, tevékenységi, társulási, játék-ösztön), hanem ezeket fölülmúló szellemi (gondolkodási, esztétikai, vallási) és szociális igényeink (és így ~eink) is. A kiegyensúlyozott megoldást csak az jelentheti, ha a gazd. ~ek mellett figyelembe vesszük a szellemieket, az egyediek mellett a közjót, a köz~et is. - A társadalom fejlődés-folyamata nem más, mint a köz- és egyedi ~eknek legteljesebb, de egymással mindig összhangban álló kibontakozása. Az ön~ legközvetlenebb kifejezője az →önszeretet, amely a ker. erkölcs szerint az embertársak iránti szeretet mércéje és előföltétele, mégsem egoizmus, mert a személy kiteljesedését összeköti a →közjó iránti elkötelezettséggel. A nagy-közösség (→állam) föladata, hogy lehetővé tegye a személyi kiteljesedést, a köz~kel összhangban. - Az ~ek rendjét a közjó és a mindenki felé érvényesülő →igazságosság biztosítja. Minden embernek ugyanis a →természetjogban gyökerező joga egyéni ~einek megvalósítása, de nem ütközhet mások és a közösség ~eivel. A szociális ellenőrzés elsősorban azok föladata, akik a közjóért felelősek, főként az államé, amely e föladatát a jogrend betartásával és a gazd-pol. eszközével teljesíti. A →jog végső soron nem más, mint az egyesek egymás közti, az egyesek és a csop-ok közti s a csop-ok egymás közti rendjének és a különféle ~eknek az érvényesítése. Az állampolgárok azonban önellenőrzésre is kötelezettek, melynek alapnormáit az →emberi méltóság s az arra épülő →emberi jogok jelentik. Önellenőrzésre vannak kötelezve a különböző csop-ok, ~szövetségek is, ennek mércéje mindig a közjó kell hogy legyen. Az →Egyház szociális tanítása szerint pl. a magántulajdon az ember alap~ei közé tartozik, ugyanakkor e magántulajdonnak szociális feladata is van: hozzá kell járulnia az egész társad. ill. az egész emberiség fejlődéséhez, az emberi jólét kiteljesedéséhez. Másik oldalról az áll-nak alapvető föladata, hogy mindenkit munkához, megélhetéshez és így ~ei kiteljesedéséhez segítsen. Vannak ugyan szociális elvek (pl. →szolidaritás, →szubszidiaritás elve), ezek azonban soha nem célozzák az egyes ember (a →személy) ~einek fölszámolását, hanem épp azok mind teljesebb megvalósítását. A közösség (még az áll. is) nem öncél, hanem eszköz a személyi értékek egyre teljesebbé válásához. Cs.I.-L.V.
 
 
Magyar Katolikus Lexikon > E > érték
 
érték (lat. valor): 1. általános értelemben minden, ami az egyéni, ill. a szociális megítélés szerint jó, gazdagító, kívánatos és hasznos. Ilyen értelemben beszélünk erkölcsi (→erkölcsi jó), vallási, művészi, esztétikai, tud., gazd., pol., szoc. stb. ~ről. - 2. bölcseletileg a lét egyik átfogó (transzcendentális) kategóriája. Sok tekintetben azonos a →jóval (lét~, erkölcsi ~), de különbözik is tőle: a jó konkrét, az ~ inkább elvont tulajdonsága (jóság) a létezőknek. Mások abban látják a különbséget, hogy a jó a létező belső létteljessége, az ~ek viszont azok a célok, melyekre a létező törekszik. Ismét mások úgy húzzák meg a határt, hogy a jó minden létezőre érvényes fogalom, az ~ még az emberi léten belül is csak az erkölcsi javakra vonatkozik. A merőben pozitivista ~fölfogással szemben az →értékfilozófia rámutat az ~ lényeg- és célszerkezetére, tehát arra, hogy az ember által megfogalmazható célok az emberi lét s egyáltalán, a lét alapjaiban gyökereznek, ezért az ~et transzcendens valóságnak tekinthetjük. - 3. A Szentírásban Isten alapvetően jónak mondja a teremtést, s a világot mint ~et bocsátja az ember rendelkezésére (Ter 1-2,4a). Az egész ÓSz állítja a teremtés ~jellegét. A →shalom fogalmában egyesül az Istentől megígért béke, az igazságosság és a hűség. - Az ÚSz →hegyi beszédében Jézus Krisztus egy új ~rendet állít föl (Mt 5,3-11; Lk 6,20-23), melynek alapja a kereszt ereje (1Kor 1,17) és a benne való dicsekvés (Gal 6,14). „A világ bölcsessége balgaság Isten előtt” (1Kor 3,19). A gazdagság és megbecsültség már nem egyértelműen az Isten előtti kedvesség jele, Mária szűzi anyaságában az ÓSz sokgyermekes család ideálja mellett megjelenik a természetfölötti ~eknek elkötelezett élet. Ehhez az új ~rendhez azonban hosszú és tanulságos út vezet. A ker-ek spirituális hagyománya mindig arra tanított, hogy vegyük észre az ~eket mint a Teremtő jó ajándékait, és ezeknek szentségi elfogadásával és használatával az isteni szeretet titkát ünnepeljük. - A haszonra és korlátlan fogyasztásra való berendezkedés minden korban jelen volt egy szűk társad. rétegben. Kísértését a ker. ~rend egészen a legutóbbi időkig valamennyire ellensúlyozni tudta. A 20. sz. végén viszont elmondhatjuk, hogy az ~rend szinte kizárólagosan a javak, a pénz és a kényelem szempontjai szerint rendeződött, a hasznosság és a birtoklás mindennél, a létnél is fontosabb lett. Csak az számít igazán ~nek, ami élvezhető. - Annál súlyosabb kötelessége ma a ker-eknek, hogy életükkel tanúsítsák: az élet csak ott nyer teherbíró és beteljesítő mélységeket, ahol az egyéni létben, a társas kapcsolatokban és a környezettel való kapcsolatban igaz ~ek érvényesülhetnek. - 4. A közgazdaságban: Gazd. ~e annak van, ami alkalmas emberi →igény kielégítésére, s iránta kereslet van. A gazd. ~ az a jelentőség, amit a javaknak az igények kielégítésével kapcsolatban tulajdonítunk. - Az ~ fogalmát a 19. sz. végétől először vizsgáló osztr. isk. megkülönböztetése szerint: a) A tárgyi (objektív) használati ~ azon alapul, hogy bizonyos javak a maguk sajátos természete révén alkalmasak-e bizonyos igények kielégítésére, függetlenül attól, hogy fönnáll-e velük kapcsolatban a kereslet. A tárgyi használati ~ tehát lét~, mely magában a jószágban rejlik. - b) Az alanyi használati ~ az első valóban gazd. ~. Ahhoz ugyanis, hogy a javak lét~e az igénykielégítési folyamatban is értékessé váljék, szükséges, hogy velük szemben az igény tudatosuljon és kifejeződjék az ítéletben, hogy a javak megszerzése megéri az áldozatot. Amint az igények telítettsége, úgy a javak alanyi használati ~e is állandó változásoknak van kitéve. - c) Az alanyi csere~ az a jelentőség, amit a gazdálkodó a saját érdekének megfelelően a javaknak tulajdonít, és aminek alapján hajlandó a csereforgalomban való részvételre. - A csereforgalomban részt vevő eladók és vevők alanyi használati és alanyi csereértékelései összhangjaként áll elő az az ~, mely a tisztán alanyi elemeket levetve tárgyi jelleget kap, a tárgyi csere~, az ár. Cs.I.-Pa.P.
 
LThK X:1058. - Muzslay 1993:53. - Schütz 1993:82.
 
 
 

4 komment

Egy kép: „Ferenc pápa elődjével, XVI. Benedek nyugalmazott pápával találkozott a Castel Gandolfó-i pápai rezidencián”

2013.04.14. 07:01 bbjnick

ferencesxvibenedekpapa_457297_.jpg

A kép forrása: mno.hu/kulfold/ferenc-papa-meglatogatta-xvi-benedeket-1146774

Szólj hozzá!

„S ha mi a sorssal merész, önáltatás nélküli farkasszemre akarjuk rábírni a magyart…”

2013.04.13. 15:33 bbjnick

(E bejegyzés 2008. szeptember 19-én született.)

Gasper és Sámán nicknek (is) ajánlom,
Csutakaszürkeló tudja

A magyarországi rendszerváltoztatás moderátorai semmitől sem irtóztak – és irtóznak a mai napig – úgy, mint a világháborúk és a negyvenöt-negyvenhét közötti időszakban „népi mozgalom” néven emlegetett alapvetően szellemi „mozgolódás” hagyományától. Ezen, persze, a legkevésbé sem csodálkozunk, ha látjuk, hogy ez volt az egyetlen, a huszadik századon átívelő koherens „eszme”, amely mindvégig hiteles és termékenyítő tudott maradni – úgy rázott le magáról minden ideológiát, mint kutya a vizet és úgy éledt újra minden társadalmi kataklizma után, hogy közösségteremtő erejéből mit sem veszített. Innét nézve egyszerű képlet, amely a „népi mozgalmat és folyományait” életképessé tette: azért állhatott mindig talpra, mert egyik lába a tradíció, a másik pedig a szociális gondolat (volt).
 
Iszonytató!
 
No, most képzeljük el a mai Magyarországot, ha a rendszerváltoztatók minden módon és minden rendelkezésükre álló eszközzel nem blokkolják e eszmeiség térnyerését! Hol tartana ma ez a szegény kis ország, mily mélységes nyomor és fertő árasztotta volna el, ha a „népi gondolat” teret nyerhetett volna és a felelőtlen polgárok pirulás nélkül mernének olyan nevekkel dobálózni, mint Sinka István, Móricz Zsigmond, Fülep Lajos, Németh László, Kodály Zoltán, Szőts István vagy éppen Ratkó József, Tóth Menyhért, Nagy László neve (és még hosszan sorolhatnánk a sok gyalázatos kútmérgezőt)! Még belegondolni is…!
 
Persze mindig akadnak antiszociális, mi több, deviáns személyiségek, akik a mételyre, minden óvintézkedés ellenére is, fogékonyak (s akik lázas önkívületükben akár még olyan kijelentésekre is merik magukat ragadtatni, hogy a kormányzás nem hatalomtechnikai, hanem elsődlegesen kulturális és morális kérdés). S éppen ezért, hogy mindenki jól az eszébe véshesse, hová vezethet a szellemi kicsapongás, elrettentésképpen ideidézünk most egy elképesztő szöveget, hogy demonstráljuk, mire képes a „népi gondolat és folyományai”:
 
nemethl_kk_idoskorikep_szpvrz_bbjnckblghzvrz_.jpg„(…) A haladás elmélete szerint nemzedék rakja rá művét nemzedék művére, így emelkedik egyre magasabbra a <<szellem piramisa>>. Nem látják, hogy az élet nem rak piramist. Az életben mindig az első aktus a döntő. A kultúrák sorsát az első jellegteremtő kor szabja meg. (…) Egy kultúrán belül vagy van új, nagy, teremtő aktusokra alkalom, s akkor van, ha nem is haladás, de megújhodás – valami az első teremtés boldogságából –, vagy csak nemzedék rakja művét az előzők művére, s akkor van hanyatlás, sivárodás. Az egyenletes haladás egyenletes kihűlés. (…) Kultúránk nem haladó nemzedékek egymásra rakott műve, hanem nagy teremtő alkotások maradványa. (…) Az először letett arany, a kultúra déloszi kincse, a mohón berakott betétek ellenére is folyton fogy, a csőd veszedelme még egy olyan kultúrában is ki-kiújul, mint az európai, melybe annyi különféle nép dobja bele időről időre vagyonkáját. Egyiptom élt és megmeredt, Sumir prédául esett, Róma kerítései bedőltek. Haladtak, és közben elhasználták Isten bölcsőjükbe dugott pénzét, mint ahogy minden élet hiába próbál újra s újra megfoganni, végül is elveszti a foganással rája szállt vagyont. (…) A tragikus életérzés nem sötétebb, hanem fényesebb, mint a másik. A sors valódi arcába néző ember nem aggodalmasabb, mint a fejlődéshitű, hanem vakmerőbb. A veszély az emberiség legnagyobb ingere. S egy történelemszemlélet, mely kozmikus biztosítóintézet helyett a romlás állandó, szívós készültségével veszi körül a népeket, szívósabbakká, teljesebekké, készültebbekké teszi őket magukat is. (…) S ha mi a sorssal merész, önáltatás nélküli farkasszemre akarjuk rábírni a magyart, nem azért tesszük, mert rémeket látunk, hanem mert rémeket akarunk leküzdeni.”

(Magyarság és Európa. in: Németh László: Sorskérdések. Magvető Kk. - Szépirodalmi Kk., Bp., 1989. 252.-253. p.)

(A bejegyzés) Innét: magyarido.blog.hu/2008/09/19/s_ha_mi_a_sorssal_meresz_onaltatas_nelkuli_farkasszemre_akarjuk_rabirni_a_magyart

Szólj hozzá!

...forog a „magyar univerzum”...

2013.04.12. 00:33 bbjnick

weoresidoskorifoto_kk71sz_szpvrz_bbjnckblghzvrz_.jpg
(E bejegyzés 2010. szeptember 22-én született.)

Befogadás (a)vagy túl a tolerancián    
 
1. Az elmúlt húsz év toleranciatébolya letarolt tájat hagyott maga után.
 
2. Széchenyi már közel kétszáz éve figyelmeztette a Hunniában az érintetteket  − „…még estünkben is halálos fogással ragaszkodván hozzátok, velünk együtt fogtok dűlni a számunkra Tiáltalatok nyitott sírgödörbe. S akkor kénye szerint dúlhatja majd a hont a soha nem látott kaján irigység.” −, de szavai sem akkor, sem ma, a kései utódok számára, nem hoztak megvilágosodást. A lehetőség, amely 1990-ben adatott − a visszatérés, a beilleszkedés lehetősége az évezredes magyar kultúrába, e kultúra szerves, megbecsült tagjává válás − nem hálát és megnyugvást váltott ki „kisebbségeinkben”, hanem haramiaindulatokat gerjesztett bennük (tisztelet a kivételnek!) és öncélú és tébolyult belháborúvá − mondhatni: mészárlássá − változtatta a kilencvenes és a kétezres évek szellemi közéletét. Suhogtak a jogi és ideológiai husángok és bunkók, figyelem nélkül arra, kit-mit zúznak össze, s arra is, milyen kisstílű aljas napi érdekek eszközeivé (is) válnak.
 
3. Ki fogja újjáépíteni az Országot? És miből? A „kaján irigység”, a pusztítás szellemét hogyan válthatja fel a közös gyarapodás szelleme? Csak egy építőanyagunk létezik: kulturális hagyományunk. Ne szégyelljünk újratanulni magyarul! A toleranciatéboly őrületéből − amely, mint a „szerződéses viszonyok szupremáciája”, mint „individualizmus”, mint „szubjektivizmus”, mint „pluralizmus” férkőzött be életünkbe s fordított szembe bennünket egymással − ideje újra visszatalálnunk a többezer éves magyar hagyományhoz, az egymás megismerésén, megértésén, az egymástól való tanuláson, az egymáshoz, egy közös cél érdekében történő kölcsönös alkalmazkodáson alapuló befogadáshoz.
 
3.+1. Ezer szónál is többet ér egy példa. Weöres Sándor így tanít minket (magyar magyarokat, magyar cigányokat, magyar zsidókat) (ön)reflexióra, önismeretre, önbecsülésre, egyetértésre, méltóságra − magyarul (...forog a „magyar univerzum”...):
 
Weöres Sándor:
HARMINC BAGATELL (részlet)
 
CIGÁNY
 
Éc
péc
kapuléc,
Csimpilimpi hova mész?
Pockot viszek a vásárra,
egy peták az ára.
Besuttyantam a sátorba,
állt feltűrve Bábos Dorka,
benn a pocok táncot ropott,
Bábos Dorka sivalkodott,
árus-polc mögé bebújt,
mézes huszár legurult,
uccu neki fuss!

***

Weöres Sándor:
A ZEMPLÉNI ZSIDÓLÁNY
 
Módos vagyok én,
csinos vagyok én,
esztendőre vagy kettőre
férjhez megyek én.
 
Faterom nagy úr,
lova, szekere,
övé híres Gömör, Sáros
Zemplén vármegye.
 
Három vármegyében
rongyot szedni jár.
Van-e toll? Van-e bőr?
Utcán kiabál.
 
Uram kapja Zemplént,
ez a hozomány.
Apám marad Gömörben és
Sárosban király.

 
weoresfoto1936_szpvrz_bbjnckblghzvrz_.jpg www.mek.iif.hu/porta/szint/human/szepirod/magyar/weores/

(A bejegyzés) Innét: magyarido.blog.hu/2010/09/22/befogadas_a_vagy_tul_a_tolerancian

Szólj hozzá!

...az ember, gyárilag, konzervatív...

2013.04.12. 00:11 bbjnick

1 jegyzet

...No, nézze! Ha maga szerint az értékrend és az ideológia szinonimái egymásnak, akkor csak sajnálni tudom magát.

Míg (valamilyen) értékrendje mindenkinek volt/van (különben nemigen tudott volna/tudna döntéseket hozni), addig az ideológia egy meglehetősen újsütetű huncutság. (Maga a fogalom is --- ideológia --- egy pozitivista (méghozzá szociológiai indíttatású!) lelemény és a modern rendszerelvű ideatan (értsd: idearendszerek vizsgálata) megnevezésére szolgált.) E „találmány” előtt az emberek álmait nemigen zavarták/riasztották ideológiák:-]

Tudja, az ember, gyárilag, konzervatív:-) Egy konzervatív gondolkodása pedig tradicion(al)ista és (nem rendszer-, hanem) modellelvű. S mint ilyen, alapvetően praktikus (ú. é.: gyakorlatias)... (Innét: mandiner.blog.hu/2013/04/09/tuntetni_nem_kell_felnetek_jo_lesz_863?fullcommentlist=1#comments)

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása