Blogikus fixáció

Kis KÖZÉL, kis MAGÁNÉL, no meg némi KULTÚRA. De mindenek előtt MÉLTÁNYOSSÁG, ÁLLHATATOSSÁG - és BÉKESSÉG!
 
Ugyanakkor: CETERUM CENSEO CARTHAGINEM ESSE DELENDAM!

bbjnick (meg)írja...

Mélymagyarveszély!!!

A bejegyzések...

...teljes címlistája és leadje megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Az olvasók és kommentelők iránti tiszteletből...

...a blogon előzetes moderációt alkalmazok.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Közösségi blogolás

bbjnick olvassa...

A blog tartalma (Valamennyi bejegyzés)

...

Creative Commons Licenc

Kötcse, a „józan ész” és a pedofília

2013.08.10. 07:01 bbjnick

...Orbán (a) 2009. őszi kötcsei beszéd(é)ben magyar észjárásról, centrális politikai erőtérről, az értékviták mellőzéséről és szerény értelmiségről beszélt. Már akkor nyilvánvaló volt, hogy ezzel a programmal egy fenomenológiai feketelyukat hív létre. Az elmúlt időszak ezt (az aggályt) teljes mértékben igazolta. A kormányzást ugyan senki és semmi nem gátolja --- mivel a kormányzati lépések nemcsak hogy nem vitathatók, de nem is értelmezhetők (ahol nincs értékrend [lásd: a Nemzeti Együttműködés Rendszere, mint doktriner demokratizmus], ott, ugyan, mi alapján volna megítélhető egy-egy lépés tartalma, célja és minősége, helyessége-helytelensége?) ---, de senki és semmi nem is alapozza meg, nem is támogatja és nem is igazolja. Lassan és biztosan mindent elnyel a fenomenológiai feketelyuk, beleértve magát a kormányzást is... (bbjnick.blog.hu/2011/10/07/nem_gondol_itt_senki_semmit_komolyan_a_vagy_kotcse_az_mi_az)

...Chesterton (...) 1926-ban kötetben foglalta össze kora demokráciájának leglátványosabb és szerinte legveszélyesebb ellentmondásait. A munkának A józan ész nevében (The Outline of Sanity) címet adta. Orb*n Vikt*r,– aki egy időben beszédeiben igen nagy előszeretettel idézte Chestertont –, július 22-i országgyűlési értékelőjében, regnálásuk ötvenhat napjának legnagyobb eredményeként a „Nemzeti Centrum” a „józan ész közössége” létrejöttét nevezte meg. Chesterton „józan eszét” és Orb*n Vikt*r „józan eszét” azonban, a közös szóhasználat ellenére, fényévek választják el egymástól. Aki halotta/olvasta az Orb*n-beszédet, annak egy pillanatig sem lehet kétséges, hogy a „józan ész” az ő fogalomrendszerében (beszéde szövegösszefüggésében mindenképp) „common sense”, míg Chesterton (mint műve eredeti címe is bizonyítja) a „józan eszet” annak „sanity” „épelméjűség”, „józanság” értelmében használja. A „common sense” (hasonlóan, ahogyan annak idején latintanárom a „res” szó jelentését magyarázta) egy politikai beszédben nem jelent mást, mint „izé” (talán: közvélekedés), s mint ilyen, értéksemleges fogalom… (bbjnick.blog.hu/2010/07/23/a_jozan_esz_neveben_h_a_sz_n_vazlat)

...a Fidesz legnagyobb betegsége, hogy összekeverik a taktikát a stratégiával. Most ugyanezt látom, s mert a jelenlegi helyzetben is ugyanezt látom, így most már le merem írni: ez nemzedéki betegség. A Fidesz keménymagját alkotók (Fidesz-vezérkar) nem tudták kinőni azt a szocializációs hendikepet, amivel a Kádár-rendszerból megérkeztek. Baj van az erkölcsi érzékkel!... (magyarido.blog.huu/2010/05/16/de_vajon_erno_e_az_orban_a_vagy_a_kotcse_a_forradalom_a_nemzeti_egyuttmkodes_rendszere_es_a_burkina)

...Kétségeimet megosztottam Z. barátommal. S mivel egyetértően (de legalábbis együttérzően) bólogatott, meg is kérdeztem tőle:
 
– Z., most mondd meg nekem: ez mi ez?!
 
– Emlékszel mit mondott Valóság nagybátyánk a kapitalizmusról és a kommunistákról?
 
Emlékeztem (itt elolvasható, mit mondott: magyarido.blog.hu/2008/11/03/egy_pillantas_a_negyedik_dimenzioba_emeszpes_koremilek).
 
Z. így folytatta:
 
– No, hát akkor megpróbálok neked Valóság nagybátyánk szellemében válaszolni: Ez a nemzeti együttműködés, ha liberális demokraták csinálják... (U.o.)

...Ha ott ülnék Szoboszlón (...) nagyon nyomorultul érezném magam és az első adódó alkalommal lelécelnék arról a frakcióülésről. Sétálnék a hűvös szoboszlói éjszakában, cigarettáznék és az a képtelen meglátásom támadna, hogy „a rendszerváltás rendszerét” nem buktatta meg „a mi fülkeforradalmuk” („mi” alatt a Fidesz-KDNP-frakciószövetség tagságát értem, mert (hiszen) most képzeletben úgy sétálok a hűvös szoboszlói éjszakában, mint a frakcióülés egyik résztvevője), hanem, ha lehet, most jár csak igazán csúcsra. Igaz, hogy kidobtuk „a rendszerváltás rendszerének” léghajójából a – doktriner – liberalizmust, mely mint hatalomtechnikai eszköz végletesen elhasználódott, s csak felesleges ballasztként – holtsúlyként – terhelte a rendszert, de ezzel nemhogy megszabadultunk – volna – a rendszer doktriner demokratizmusától is, hanem éppen hogy felszabadítottuk, megerősítettük azt. „Ezek után nincs az az Isten, ami megállíthatna minket!” – hasítana belém. – „Népet ennél/annál jobban nem lehet kiszolgáltatni »demokratikus politikai elitjének«, mint ahogyan Miniszterelnökünk Kötcsén installálta számunkra a hatalmat!”... (bbjnick.blog.hu/2011/09/13/kiszolgal_es_kiszolgaltat_es_ami_utana_kovetkezik_3_europa_legstabilabb_politikai_rendszere)

„Felütöm” az ojságot, s mit olvasok?! „A régi BTK szerint »aki tizennegyedik életévét be nem töltött személlyel közösül (...), bűntettet követ el, és egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő«. A július 1-jén életbe lépő új BTK-ból viszont az vezethető le, hogy 12 éves kor fölött bele lehet egyezni a szexbe, feltéve, ha a partner nem idősebb 18-nál. (...) A jogalkotók a fiatal nemzedékek életmódjának változásával indokolták a változtatást.” (mandiner.hu/cikk/20130808_lejjebb_vittek_a_buntetlen_szex_korhatarat)

Nem tudom, a „jogalkotók” és a „törvényhozók” láttak-e már tizenkétévest és tizennyolcévest, de ha nem, azt gondolom, épp itt volna az ideje, hogy  --- ha csak távolról is, ha csak futólag is --- megtekintsenek mindkétnembeli egy-egy „példányt”! (Hogy, esetleg, szóba is elegyedjenek velük, hogy képet alkothassanak lelki, szellemi érettségükről, vágyaikról, látásmódjukról, életvitelükről stb., azt már jóideje senki nem is várja tőlük (ú. é. a jogalkotóktól és a törvényhozóktól)...)

Mert hisz értjük mi, hogy magyar észjárás, hogy centrális politikai erőtér, hogy az értékviták mellőzése, hogy szerény értelmiség és így tovább, ebben a szellemben, de azért, hölgyeim és uraim, pedofil törvényeket (azért) t'án mégsem kellene hozni! Mert bármiféle (sajátosan magyar) rugóra is jár a maguk „józan esze”, olyanra (azért) csak nem járhat, ami azt diktálná, hogy gyerekeinket kiszolgáltassák beteg tendenciák és beteg emberek kényének-kedvének!

ernstmaxketgyereketfegyegetegyfulemule_1924_ffvrz352457_.jpg
Addig kéne megállni és visszakozni, amíg nem késő!!!

***

„Köccse van”!: bbjnick.blog.hu/search?searchterm=k%C3%B6tcs&searchmode=or&submit=Keres%C3%A9s

3 komment

Hétlépcsős hegy (Thomas Merton önéletírása)

2013.08.09. 21:12 bbjnick

„Miért kell irtózni a pokol gondolatától? Senkinek sem kötelező odajutnia. Akik odakerülnek, saját döntésükből, Isten akarata ellenére jutnak oda. Csak úgy lehet eljutni a pokolba, hogy az ember visszautasítja és elveti a gondviselés és a kegyelem minden eszközét. Saját akaratuk juttatja oda őket, nem Istené. (...) A pokolról szóló beszéd valóban megrázott – de nem a szenvedélyből és önszeretetből fakadó, izgatott és indulatos megrendülés támadt bennem, hanem valami csöndes bánat és türelmes fájdalom. Elgondoltam, milyen óriási és iszonyatos szenvedést érdemelnék, s láttam, hogy jelen körülményeim között már csaknem belé zuhantam. Ugyanakkor a büntetés nagysága segített megértenem azt, hogy milyen nagy rossz a bűn.” (Thomas Merton)

mertonthomashetlepcsoshegykonyvborit_bbjnckvrz_szpvrz_146201_.jpgThomas Merton (1915-1968) trappista szerzetes-pap, költő, író, a XX. századi amerikai katolikus irodalom legnagyobb hatású alakja. Új-zélandi–amerikai festőművész-házaspár gyermekeként született Franciaországban. Kisgyermekként édesanyját, kamaszként édesapját is elveszítette; gyermek- és kamaszkora részben apjával a „világban bolyongva”, részben amerikai nagyszülei családjában, részben francia és angol bentlakásos iskolákban telt. Egyetemi tanulmányait az angliai Cambridge-ben és az amerikai Columbia Egyetemen folytatta: angol irodalomból doktorált, írónak, művészet- és irodalomtörténésznek készült. 1938-ban (az apja révén anglikán vallású Merton) római katolikus hitre tért, 1941-ben pedig belépett a trappista szerzetesrendbe. Elvonultságában a katolikus misztika és lelkiségi irodalom több jelentős (korszakos hatású) művét alkotta meg; versei az amerikai költészet első vonalába emelték; társadalmi kérdésekről (a vallásközi párbeszédről, a hidegháborús konfliktusról, a szociális kérdésről, a polgárjogi mozgalmakról stb.) szóló írásai pedig nemcsak a katolikus, de az egész korabeli amerikai (értelmiségi) közgondolkodásra is befolyást gyakoroltak. Ötvenhárom évesen egy baleset (egy áramütés) következtében hunyt el.

Ismertebb művei: Hétlépcsős hegy; Senki sem sziget; Jónás jele; A szemlélődés magvai; Az élő kenyér; Élet és életszentség; A zen és az éhes madarak ...

A Hétlépcsős hegyet 1948-as megjelenése óta legalább tizenöt nyelvre fordították le, népszerűsége máig töretlen és nem csak a katolikus olvasók körében. Merton remek „mesélő”, bármiről ír, lebilincselően teszi. Önéletírása egyszerre élet- és korrajz, kritika és vallomás, kaland és (spirituális) fejlődéstörténet; hangja őszinte, időnként finoman ironikus, stílusa szellemes, színes,  ugyanakkor szemléletét pontosság, mélység és méltányosság jellemzi. A legkevesebb, amit Merton, életének első huszonhét évét (a születésétől a rendbevonulásáig eltelt időszakot) bemutató könyvéről elmondhatunk: hiteles és tanulságos. Elsőrangú „kalauz" lehet mind a hívők, mind az istenkeresők, mind a hitetlenek számára önmaguk és egymás jobb megismeréséhez és a hit és a hívő élet mibenlétének (mélyebb) megértéséhez.

Merton misztikus, szemlélődő-imádságos életet élő szerzetes volt, de (s valószínűleg épp ezért) a modernitásban rejlő belső ellentmondásokat és feszültségeket (és ezek megnyilvánulási formáit, valamint jeleit, nyomait az emberi személy(iség)en) hozzá hasonló élességgel kevesen látták meg és írták le. Közel ötven évvel halála után művei napról-napra egyre aktuálisabbak (és, megkockáztatom, egyre közérthetőbbek).

mertonthomasesadalailama_szpvrz_bbjnckvrz__457311_.jpgThomas Merton és a dalai láma

***

Thomas Mertonról a bbjnick.blog.hu-n: bbjnick.blog.hu/search?searchterm=thomas+merton&searchmode=sentence&submit=Keres%C3%A9s

(A bejegyzés) Innét: elokonyvek.blog.hu/2013/08/02/hetlepcsos_hegy_thomas_merton_oneletirasa

Szólj hozzá!

...egy-egy alkalommal két (...) pléhkannával vételeztünk vizet, ami nagyjából két napig kitartott úgy, hogy csak ivásra és főzésre használtuk...

2013.08.07. 05:03 bbjnick

Olvasom: „...Ózdon az önkormányzat a 123 nyilvános vízcsapból (ezeket hívják hivatalosan közkutaknak) 62-re szűkítőket szerelt fel, és 27-et teljesen elzártak. Szerintük azért volt erre szükség, mert túl sok vizet pancsoltak el az emberek, és próbálnak spórolni. Ezen sokan felháborodtak, elsősorban azon, hogy a lépést a kánikulai napokra sikerült időzíteni, de sokan roma-, illetve szegényellenes élt is felfedeztek az intézkedésben, hiszen az a vezetékes víz nélküli Tábla és Sajóvárkony cigánysorait érinti.” (index.hu/belfold/2013/08/05/egyetlen_kutat_nyitottak_meg_ozdon)

No, szóval ...egy Tisza-menti tanyán (tanyasoron) nőttem fel a hetvenes években. Vezetékes vizünk, természetesen, nekünk sem volt. A hatvanas években még az ásottkutak vizét itták a környékbeli tanyasiak, de egy nagy kőolajvezeték-épít(kez)és után, amelynek következtében jelentősen romlott a talajvíz minősége, az ásottkutak vize ihatatlanná vált. Ezt a hatóságok is felismerték/belátták és a tanyáktól nagyjából másfél-két kilométerre, a műút mentén, telepítettek egy vezetékes vizet adó közkutat („nyomóskutat”). Mi is arra a közkútra jártunk (biciklivel)  kannákkal ivóvízért, a kannákat a biciklikormányra akasztva szállítottuk. Egy-egy alkalommal két (kb. 15 literes) pléhkannával vételeztünk vizet, ami nagyjából két napig kitartott úgy, hogy csak ivásra és főzésre használtuk (családunk hattagú volt, de rendszeresen csak négyen tartózkodtunk a tanyán). Itatásra, öntözésre, mosdásra, mosogatásra stb. az ásottkút vizét használtuk, mosásra pedig esővizet, amelyet nagyanyám rendszeresen gyűjtött az ereszek széle alá elhelyezett üstben, dézsában, kádban (effélékben)...

Valamint: J a v a s l a t  a közkifolyókkal kapcsolatos döntések meghozatalára, Ózd, 2013. június 27. --- www.ozd.hu/content/cont_51c15c83514216.66390597/9_napirend_Kozkifolyokkal_kapcs_dontes.pdf

***

Schmidt hadnagy (a polgárháború hőse) ajánlja: magyarido.blog.hu/2009/11/23/mely_en_benn_magyar_foldon

3 komment

A pokol tornáca (A. I. Szolzsenyicin regénye)

2013.08.07. 03:11 bbjnick

„Elvtársak, ahhoz, hogy egy pohár vizet beszéddel fel lehessen melegíteni, halk beszéd esetében kétezer évre, hangos kiabálás estében hetvenöt évre van szükség. De csak ha közben a meleg nem távozik el a pohárból. Ennek alapján mérjék fel, mennyi a haszna a fecsegésnek.” (A. I. Szolzsenyicin)

szolzsenyicinapokoltornacakonyvborit_szpvrz_132201_.jpgAlekszandr Iszajevics Szolzsenyicin (1918-2008) orosz író, a „szovjet világ” egyik legnevesebb megörökítője. Egyetemi tanulmányainak befejezését követően (szinte nyomban) a frontszolgálat várta. A Vörös Hadsereg tüzértisztjeként szolgált a németek elleni harcokban, amikor 1945 februárjában, a szovjet politikai rendőrség (egy barátjának a harctérről hazaírott levelében megfogalmazott néhány meggondolatlan tréfa és kijelentés miatt) letartóztatta és életének elkövetkező tizenegy évet a GULAG, a szovjet kényszermunkatáborok, különböző bugyraiban töltötte (ebből nyolc évet börtönökben s, főként, lágerekben, három évet internálásban). 1956-ban rehabilitálták és matematikatanárként dolgoz(hat)ott, miközben hozzálátott lágertapasztalatai módszeres megörökítéséhez. 1962 és 1965 között lehetőséget kapott a hatalomtól egyes műveinek (illetve azok egyes részleteinek) publikálására, ezt követően azonban (főként, miután több, a Szovjetunióban a cenzúra szűrőjén fennakadt munkáját Nyugatra csempészték és azok ott megjelentek) tevékenysége, majd személye is, nemkívánatossá vált. 1970-ben irodalmi Nobel-díjjal tüntették ki, amelyet azonban „nem volt módja” átvenni. Mivel ahhoz nemzetközileg túl ismert volt, hogy (a korabeli bevett gyakorlatnak megfelelően) meggyilkoltassák, bebörtönözzék vagy kényszer-elmegyógykezelésnek vessék alá, ezért végül (1973-ban) a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának határozata alapján megfosztották állampolgárságától és kiutasították a Szovjetunióból. Ezt követően (Svájcban, majd) az USÁ-ban élt és alkotott, egészen 1994-ig, amikor is (miután orosz állampolgárságot kapott) végleg hazatért.

Ismertebb művei: Ivan Gyenyiszovics egy napja; A pokol tornáca; Rákosztály; A GULAG-szigetcsoport I.-II.; A vörös kerék I.-IV. ...

A pokol tornáca című regény 1949 utolsó napjaiban játszódik. Szolzsenyicin a mű cselekményét két központi szereplő (egy fiatal szovjet diplomata és egy saraskabeli fogoly) személye köré fűzi, az ő viszonyaik, dilemmáik, konfliktusaik révén nyílik rálátásunk a korabeli szovjet valóságra (s a XX. század első felének orosz/szovjet történelmére). A szerző, mint legtöbb munkájában, itt is az orosz nagyepikai hagyományt tekinti mintának (lásd pld. Tolsztoj, Dosztojevszkij stb. klasszikus regényei): A pokol tornáca felépítésében, szerkezetében és elbeszélésmódjában (is) a nagy elődök műveit követi. A regényhez az ihletet és az élményanyagot a valóság szolgáltatta, mivel Szolzsenyicin büntetésének első éveit maga is egy saraskában, egy speciális, magasan képzett rabok (kutatók, tanárok, mérnökök stb.) számára létrehozott börtönben töltötte, ahol az elítéltekkel a hatalom titkos tudományos kutató- és műszaki fejlesztő munkát végeztetett.

Míg a kétpólusú világrend (a Nyugat és a Szovjet-blokk szembenállása) létezett, Szolzsenyicin személye és munkássága nagyon nagy tiszteletnek és megbecsülésnek örvendett a „szabad világban”. Ám ahogy a Szovjetunió összeomlott és csatolmányai elszakadtak (a geopolitikai helyzet alapjaiban megváltozott), a szolzsenyicini „megvesztegethetetlen igazságkeresés” is egyre érdektelenebbé, ad absurdum egyenesen terhessé, kínossá kezdett válni a „demokraták” számára. Pedig amiről ő ír, amit a személy és a hatalom viszonyáról, a totalitarizmusok, az ideológiák és (általában is) az ember természetéről elmond, ma sem, egy szemernyivel sem kevésbé helytállóak és időszerűek, mint korábban voltak. Veszélyes úton járunk, ha e tudás érvényét és fontosságát nem ismerjük fel és...

szolzsenyicinazirogepelott_szpvrz_457241_.jpg

***

Szolzsenyicinről a bbjnick.blog.hu-n: bbjnick.blog.hu/search?searchterm=szolzsenyicin&searchmode=or&submit=Keres%C3%A9s

(A bejegyzés) Innét: elokonyvek.blog.hu/2013/07/27/a_pokol_tornaca_a_i_szolzsenyicin_regenye

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása