Blogikus fixáció

Kis KÖZÉL, kis MAGÁNÉL, no meg némi KULTÚRA. De mindenek előtt MÉLTÁNYOSSÁG, ÁLLHATATOSSÁG - és BÉKESSÉG!
 
Ugyanakkor: CETERUM CENSEO CARTHAGINEM ESSE DELENDAM!

bbjnick (meg)írja...

Mélymagyarveszély!!!

A bejegyzések...

...teljes címlistája és leadje megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Az olvasók és kommentelők iránti tiszteletből...

...a blogon előzetes moderációt alkalmazok.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Közösségi blogolás

bbjnick olvassa...

A blog tartalma (Valamennyi bejegyzés)

...

Creative Commons Licenc

Mit nem lehet megbocsá(j)tani (Prohászka Ottokárnak)?

2012.06.24. 03:00 bbjnick

 
„Azért támadnak mindig ideológiai síkon, mert haszonelvűek. Ha ideológia vezérelné őket, közgáz témákkal vernék szét egymás ocsmány pofáját.
Budapest az új Jeruzsálem, kapui előtt már máglyát lehetne rakni a holtakból, bár nem több, mint kőhalom. Budapest semmi és minden." (delphoijosda.blog.hu/2012/06/07/xvii_3/fullcommentlist/1#c17052434)
 
 
Sz*nyi kapitánytól és K*lmán *lgától (tegnapelőtt) megtudtam az ATV-n (mikor bekapcsolom a tévét, mindig az ATV jelenik meg először, valami EPG-program miatt, amit sugároznak), hogy: Prohászka Ottokár mindenkit gyűlölt, gyűlölte a zsidókat (azokat, mint a férgeket akarta irtani), a budapestieket, a kunokat, a debrecenieket, csak a fajmagyarokért rajongott, pedig ő nem is volt magyar (morvanémet apától és svájcinémet anyától származott)... ...Nincs jó cselekedet, ennyi rossz mellett nincs jó cselekedet! Nem lehet megbocsá(j)tani, nem lehet megbocsá(j)tani!... – lihegte, nyögte, hörögte, a kapitányt így próbálva egyre dühödtebb rohamra ösztökélni, K*lmán *lga... (atv.hu/cikk/video-20120622_szanyi_tibor)
 
No, de mit ...Nem lehet megbocsá(j)tani, nem lehet megbocsá(j)tani!...?
 
Nem tudhatom, kinek-kinek pontosan mi lakik az ő fejecskéjében, de úgy sejtem, valószínűleg azt ...Nem lehet megbocsá(j)tani, nem lehet megbocsá(j)tani!..., hogy...
 
„(...)
 
Kétségtelen, hogy Prohászka Ottokár Magyarország legújabb kori történetének egyik leghatalmasabb személyi tényezője, olyan személyi erő, amely a maga szellemerkölcsi hatalmával a kereszténység oldaláról a legerősebben szólt bele a magyar nemzeti közösség életébe. Az ő működésének tekintetbe vétele nélkül nem lehet kielégítő magyarázatot találni arra, hogy Magyarországon forradalmak utáni nemzeti megújhodás a kereszténységnek, illetve a kereszténység jelszavainak jegyében indul. Európában egyedül mi azonosítottuk, - legalább szavakban,- a nemzeti megújhodást, a tiszta kereszténységhez való visszatéréssel. Ennek pedig feltalálható okai vannak, mégpedig oly jelenségekben, amelyek Európában csak nálunk találhatók fel.
 
Igaz, hogy régtől keresztény ország vagyunk, ám Európa más országaiban, ahol az új kezdeményezések közömbösek vagy éppen ellenségesek voltak a kereszténységgel szemben nem kevésbé volt történelmi hagyomány a kereszténység mint nálunk. Tény ugyan, hogy Európában egyetlen keresztény nemzetre sem sújtott olyan erővel végzete, mint reánk, de ez még nem fejti meg miért kellett talpraállási reakciónak a kereszténységhez való visszatérés igényében jelentkeznie. A keresztény ellenes áramlatok éppúgy végigszántottak rajtunk a háború előtt, mint Európa többi országain, hatásuk sem volt kisebb, bár [az] egyházak közjogi kiváltságai[] és anyagi státusza érintetlenek maradtak. Különben is kérdés, hogy az egyházak világi hatalmának a szellemi romlás ellenére való fennmaradása kezére járt-e a keresztény megújhodás kikezdéseinek? Kimerjük mondani, hogy Prohászka nélkül, akinek méltó kortársa külföldön nem volt, az ő óriási életműve nélkül Magyarországon is aligha történhetett volna a nemzeti megújhodás a kereszténység szellemében, pontosabban szólva: az ő előkészítő, ébresztő, ösztönző és átalakító működése hijján az ország aligha helyeselte volna, hogy a nemzeti eszmélés a kereszténység jelszavait tűzze ki követendő csillagaiul.
 
Nélküle erre a lelkek nem lettek volna előkészítve. Bár igaza van Prohászkának abban, hogy a forradalmak után a mi kereszténységünkről hamarosan kitűnt, hogy inkább csak jelszó és világi hatalmi eszköz, mint bensőséges élet és szellem mégis bizonyos, hogy az ő személyes működésének döntő része van abban is, hogy legalább jelszóként és távoli igényként elfogadta nemzeti közvéleményünk a keresztény politikát, tehát a kereszténységet mint politikai etikumot. Ez mindenesetre a kereszténység tekintélyét mutatta már.
 
 
***
 
 
***
 
Apdét vagy kiegészítés, 2012. június 24.:
 
 
...Prohászka Ottokár többezer oldal terjedelmű „oeuvre-jének" (a 25 kötetes „válogatott" letölthető itt (is): www.gondola.hu/cikkek/59632) kb. hetven (vagy még több) százaléka katolikus lelkiségi irodalom (prédikációk, népszerű vallásbölcselet, hitbuzgalmi szövegek stb.), a többi vagy teológiai szakmunka, vagy pedagógiai célú anyagok (a magyar papképzés valaha élt egyik legnagyobb alakja volt) vagy modern filozófia (igen jelentős részben neki köszönhetjük pld. a magyar Bergson-recepció kezdeti fontosabb lépéseit), ill. (kis részben) katolikus társadalomfilozófia és a katolikus társadalmi (közéleti) aktivitást (elméletben) megalapozó, generáló, szervező szövegek.
 
Prohászka olyan formátumú „arc" volt, amilyenből (mondjuk) tíznél több nemigen születik egy században egy nemzet életében (lehet, még annyi sem): most, feltételezhető (a prohászkai mű ismeretétől akár függetlenül is), hogy ez az ember faji gyűlölködéssel űzte (el) unalmát, ütötte el fölös idejét?!
 
Ha Prohászka zsidókról beszél, (mint mindig) akkor is világosan és egyértelműen beszél. Szövegeiben a zsidók leggyakrabban, mint teológiai, biblikus hivatkozások kerülnek elő. Amit az „okosok" manapság fel szoktak emlegetni, mint „zsidózó prohászkát", az (Prohászka) társadalomkritikájának egyik fontos eleme: a „zsidó-pogány morális" bírálata. Katolikus morális platformról bírál egy számára elfogadhatatlan (számos társadalom- és gazdaságfilozófiai következményt is magában hordó) erkölcsfilozófiai szemléletet. Kritikája (a maga korában is) komoly, megalapozott, alátámasztott (volt) és (történeti távlatban) igazolódott. (Aki nekem nem hiszi el, (ma még/vagy ma épp?!) hozzáférhetőek ezek a szövegek, olvassa el!)
 
Hogy ezért Prohászka a zsidó faji gőg és gyűlölet egyik kiemelt célpontja lett, a leggonoszabb és legmocskosabb módon rúgják, köpik, átkozzák, sározzák, a legképtelenebb hazugságokat koholnak róla (s mindet elkövetnek, hogy még a nevét is kitöröljék az történeti emlékezetből), az a tényeken mit sem változtat.
 
Szerintem...
 
***
 
Apdét vagy kiegészítés, 2012. június 24.:
 
brohaszkaszoborkep0102_bkkk45_.jpg
 

Szólj hozzá!

...a napokban volt módom átlapozni a Magyarország Alaptörvénye c. albumot...

2012.06.22. 00:26 bbjnick

 
1 jegyzet
 
 
magyarorszagalaptorvenyediszalbumborito_201249_.jpg...a napokban volt módom átlapozni a Magyarország Alaptörvénye c. albumot, amelyet minden érettségiző megkap(ott) idén (ajándékba) a bizonyítványa mellé. Mindent egybevetve azt kell mondanom: szép ajándék! Millió apró részletbe bele tudnék kötni, de összességében teljesen rendben van a dolog: az új Alaptörvény szövege és „alkotmányosságunk” előzményeiről és állomásairól (Szent István törvényeiről, az Aranybulláról, Werbőczy Tripartitumáról stb.) szóló néhány rövid, tömör összefoglaló mellett a romantika és historizmus magyar festőnagyjainak (Madarász Viktor, Benczúr Gyula, Székely Bertalan, Than Mór stb.) történelmi eseményeket ábrázoló kép(részlet)ei találhatók a könyvben, a Kerényi által megrendelt néhány kép (kortárs képzőművészek munkái), a képeket történelmi forrás-részletek és az alkotok rövid megjegyzései kommentálják; igaz, a tipográfia kicsit gagyis, brosúrás, de a reprodukciók (nagyobbrészt) szépek, a kötés erős, tartós --- (vitathatatlanul) egy életre szóló emlék lehet mindenkinek, aki idén érettségizik...
 

2 komment

„...a holocaust ugyanis – lényegi jellemvonása szerint – nem történelmi esemény...”

2012.06.18. 13:57 bbjnick

 
 
 
„(...) ...a holocaust ugyanis – lényegi jellemvonása szerint – nem történelmi esemény, mint ahogyan másrészt, mondjuk, úgyszintén nem történelmi esemény, hogy Sinai hegyén az Úr egy betűkkel televésett kőtáblát adott át Mózesnek.
 
Nem tudom, kirajzolódik-e lassan, hogy miről beszélek. Egyetlen kérdésről beszélek pedig mindvégig, amelyet nyíltan nemigen szokás, talán nem is igen illendő föltenni, holott ennek a kérdésnek kell eldőlnie azon a rejtelmes és hosszadalmas úton-módon, ahogyan a nagy etikai kérdések szoktak végül is eldőlni. A kérdés pedig így hangzik: teremthet-e értéket a holocaust? Szerintem ugyanis jelenleg éppen ehhez a kérdéshez érkezett el, s éppen ezzel a kérdéssel vívódik az évtizedek óta zajló processzus, melynek során először elfojtódott, azután pedig dokumentálódott. Ez azonban kevésnek bizonyult, mint mondtam, dönteni kell róla, ez pedig értékítéletet jelent. Aki nem képes szembenézni a múltjával, az arra van ítélve, hogy örökké megismételje – ismerjük Santayana mondását. Az életképes társadalomnak ébren kell tartania és állandóan meg kell újítania az önmagáról, a saját feltételeiről való tudását, tudatát. S ha döntése úgy szól, hogy a holocaust súlyos, fekete gyászünnepe elmaradhatatlan része e tudatnak, akkor ez a döntés nem holmi részvéten vagy megbánáson, hanem eleven értékítéleten alapul. Érték a holocaust, mert felmérhetetlen szenvedések révén felmérhetetlen tudáshoz vezetett; és ezáltal felmérhetetlen erkölcsi tartalék rejlik benne.
 
A holocaustot túlélt erkölcsiség tragikus világtudása, ha megőrződik, talán megtermékenyítheti még a válsággal küszködő európai tudatot, amiként a barbársággal szembenéző, a perzsa háborút vívó görög géniusz megteremtette az örök mintául szolgáló antik tragédiát. Ha a holocaust mára kultúrát teremtett – mint ahogyan ez tagadhatatlanul megtörtént és történik –, irodalma innen: a Szentírásból és a görög tragédiából, az európai kultúra e két kútfőjéből merítheti ihletét, hogy a jóvátehetetlen realitás megszülje a jóvátételt: a szellemet, a katarzist. (...)" (dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?offset=1&origOffset=-1&docId=364&secId=32783&qdcId=3&libraryId=-1&filter=Kert%C3%A9sz+Imre&limit=1000&pageSet=1)
 
 
„(...)A kommunizmus gyilkosságai morálisan ugyanúgy ítélendők meg, mint a nácizmus gyilkosságai. Tömeggyilkosság és tömeggyilkosság között nincs morális különbség. A különbség »teológiai« jellegű. A zsidók esetében a nácizmus nem az »ellenséget« akarta kiirtani, ahogy a Szovjetunió, hanem egy népet, amely ráadásul a monoteizmus hagyományainak a megtestesítője. A holokauszt valójában Isten elleni harc volt. (...)" (www.hetek.hu/fokusz/201001/interju_heller_agnes_filozofussal)
 
 
(...) Régen túlvagyunk azon a tévhiten, hogy a társadalomra rábízhatnánk az antiszemita, rasszista, xenofób és homofób uszítás (a gyűlöletbeszéd) és az uszítók elszigetelését. Odáig meg el se jutottunk soha az elmúlt húsz évben, és ez mind a mai napig így van, hogy a jogra rábízhattuk volna ennek a feladatnak legalább a töredékét. A totalitarizmus bukása után nagyon is merésznek tűnő feltételezés (...) arról, hogy a magyar társadalom kellőképpen önérzetes, tudatos, értékrendje biztos, önvédelmi képessége meg erőteljes lesz az uszítókkal szemben, bukott és ártalmas gondolat volt már a kilencvenes évek legelején, születése pillanatában is. Bukott és ártalmas gondolat volt ennek megfelelően az is, hogy az államnak ezzel a beszédmóddal nincs dolga, »büntetőjogi büntetésekkel nem a közvéleményt és a politikai stílust kell formálni«. (...) Ha ezek helyett a magasröptű, sommás, ám kategorikus megállapítások helyett a Sólyom László vezette alkotmánybíróság meg nyomában a minden rendű és rangú doktrinerek azzal foglalkoztak volna, hogy aprólékos fogalmi gondossággal elkülönítsék egymástól az uszítást meg a mocskos, alpári politikai – ennélfogva a közbeszédből is kiirthatatlan – beszédmódot, mert az elsőt kötelező, a másodikat viszont (bizonyos esetektől eltekintve) nem szabad szankcionálni, mert akkor a szólásszabadságot korlátozzuk, ma nem itt tartanánk. (...)" (galamus.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=143746:sokadszor-a-gyloeletbeszedrl&catid=71:a-napi-apro&Itemid=109)
 
 
„(...)Meglepően jól fogadta a közvélemény azt a hírt, miszerint »felfüggesztett börtönre ítélték azt a férfit, aki egy 2011-es demonstráción holokauszttagadó táblát emelt a magasba«. Emellett a bíróság mellékbüntetésként eltiltotta a politikai rendezvények, demonstrációk látogatásától, továbbá kötelezte, hogy legalább három alkalommal látogasson el a budapesti Páva utcai Holokauszt Emlékközpontba, és az ott látottak alapján foglalja össze gondolatait, vagy egyszer tekintse meg az auschwitzi emlékhelyet, vagy a jeruzsálemi Jad Vashem Emlékparkot, és írja meg a véleményét. Mint később kiderült, dolgozatát a pártfogójának kell majd bemutatni.
 
Ideje volt egy példás ítéletnek, hogy az emlékezetbűnözők értsenek belőle. De jó tudni azt is, hogy van egy bíróság Magyarországon, amelyik a világ normálisabb országainak gyakorlatát követve emberségesen bánik a bűnössel. Azzal, hogy alkalmat ad téves nézeteinek újraépítésére, ami ebben az esetben azonos lehet a közösséggel szembeni jóvátételre. Hiszen, ha szembenéz azzal, amivel emberek millióinak emlékét gyalázta meg, talán arra is képes lesz, hogy őszintén bocsánatot kérjen a túlélőktől. (...)" (www.nepszava.hu/articles/article.php?id=560314)
 
 
+ bónusz: „(...) A honfoglalás előtt a magyar törzsek már találkozhattak zsidó kereskedőkkel. Ennél erősebb kapcsolatnak bizonyult a kazár birodalommal való érintkezés, amelynek nagyfejedelmi udvara zsidó hitre tért. A magyar törzsek a birodalom mellett vagy éppen annak keretei között éltek a 8-9. században, és volt olyan időszak, amikor a kazárok szövetségesei voltak. Márpedig könnyen elképzelhető, hogy nemcsak a kazárok, hanem szövetségeseik vezetői is felvették a zsidó vallást. Ezért merem azt mondani - magamban egy kicsit nevetve azon a fricskán, amit ez a mélymagyar tudatnak jelent -, hogy ha valaki egyáltalán zsidó volt a honfoglaló magyarok között, akkor Árpád fejedelem biztosan. (...)” (www.hetek.hu/interju/201205/a_zsido_arpad_fejedelem_es_a_melymagyarok)

 
Mi rotyog az üstben?
 
Folyt. köv.
 
***
 
Apdét vagy kiegészítés, 2012. június 18.:
 
Schmidt hadnagy (a polgárháború hőse) ajánlja:
 
 

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása