1 jegyzet
...Hogy ne bonyolódjunk végeláthatatlan és értelmetlen terminológiai vitákba, kultúraelméleti f**habosításba, ajánlom, hogy közelítsük meg a kérdést a zene és a zenész oldaláról!
Igaz ugyan, hogy a pop és a dzsessz is könnyűzene, de van közöttük egy alapvető különbség (több is, de most koncentráljunk csak erre az egyre): a popzenész effektekben (hatásokban) gondolkodik (erre építi fel muzsikáját), míg a dzsesszzenész (a klasszikus (komoly) zeneszerzőhöz és zenészhez hasonlóan) zenei folyamatban --- ezért válik dzsesszé a legobligátabb dallam is, ha dzsesszzenész nyúl hozzá és ezért „marad” pop a „legtekenyartabb” zenebona is, ha popper tolja. (Ez nem minőségi ítélet: hallottam én már nagyon ütős popot és nagyon p*******r dzsesszt is, de ez a felfogásbeli, zeneianyagformálási különbség (szerintem) máig élő jelenség.)...
Igaz ugyan, hogy a pop és a dzsessz is könnyűzene, de van közöttük egy alapvető különbség (több is, de most koncentráljunk csak erre az egyre): a popzenész effektekben (hatásokban) gondolkodik (erre építi fel muzsikáját), míg a dzsesszzenész (a klasszikus (komoly) zeneszerzőhöz és zenészhez hasonlóan) zenei folyamatban --- ezért válik dzsesszé a legobligátabb dallam is, ha dzsesszzenész nyúl hozzá és ezért „marad” pop a „legtekenyartabb” zenebona is, ha popper tolja. (Ez nem minőségi ítélet: hallottam én már nagyon ütős popot és nagyon p*******r dzsesszt is, de ez a felfogásbeli, zeneianyagformálási különbség (szerintem) máig élő jelenség.)...
Innét: mandiner.blog.hu/2012/01/24/kodbe_martott_jazz_eszakrol_portico_quartet/fullcommentlist/1#c15624630
(Az illusztráció bbjnick munkája.)