Blogikus fixáció

Kis KÖZÉL, kis MAGÁNÉL, no meg némi KULTÚRA. De mindenek előtt MÉLTÁNYOSSÁG, ÁLLHATATOSSÁG - és BÉKESSÉG!
 
Ugyanakkor: CETERUM CENSEO CARTHAGINEM ESSE DELENDAM!

bbjnick (meg)írja...

Mélymagyarveszély!!!

A bejegyzések...

...teljes címlistája és leadje megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Az olvasók és kommentelők iránti tiszteletből...

...a blogon előzetes moderációt alkalmazok.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Közösségi blogolás

bbjnick olvassa...

A blog tartalma (Valamennyi bejegyzés)

...

Creative Commons Licenc

Nyikolaj Velimirovic püspök levele a krízisről

2011.10.12. 00:01 bbjnick

 
 
A krízisről. Nyikolaj Velimirovic püspök levele a 20-as évekből
 
Azt kérded tőlem, Isten embere, hogy mi az oka és jelentősége a bennünket elért krízisnek. Ki vagyok én, hogy erről a nagy titokról kérdezz engem? „Beszélj, ha van valamid, ami többet ér a hallgatásánál” - mondta Theológus Szent Gergely. És bár úgy találom, hogy most a hallgatás magasabb rendű minden beszédnél, de az irántad való szeretetből megírom neked, hogy mit gondolok erről a kérdésről.
 
A „krízis” görög szó, és fordításban annyit jelent: ítélet. A Szent Írásban az „ítélet” szót sokszor használják. Ezt olvashatjuk a zsoltárosnál: „azért nem állhatnak meg a gonoszok az ítéletkor” (Zsolt. 1, 5). Majd pedig megint: „az irgalomról és ítéletről énekelek” (Zsolt. 100, 1). A bölcs Salamon király azt írja, hogy az Úrtól jön mindenki számára az ítélet (vö. Péld. 29, 26). Maga a Megváltó mondta: „az Atya nem is ítél senkit, hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta át” (Jn. 5, 22). Péter apostol azt írja: „itt van az az idő, amikor elkezdődik az ítélet az Isten háza népén” (1Pét. 4, 17).
 
Cseréld fel az „ítélet” szót a „krízis” szóval és olvasd: „az irgalomról és krízisről énekelek”, „az Úrtól jön mindenki krízise”, „Az Atya a krízist egészen a Fiúnak adta át”, „itt van az idő, amikor elkezdődik a krízis az Isten háza népén”.
 
Korábban az európaiak, ha valamilyen szerencsétlenség érte őket, az „ítélet” szót használták a „krízis” szó helyett. Most az „ítélet” szót felváltották a „krízis” szóval, az érthető szót egy kevésbé érthetővel. Ha aszály volt, azt mondták: „istenítélet”, ha árvíz: „istenítélet!”. Háború vagy járvány kezdődött: „istenítélet!”, földrengés, sáskajárás, más csapások, mindig ugyanaz: „istenítélet”. Vagyis krízis az aszály, krízis az árvíz, krízis a háborúk és a járványok miatt. A nép a mostani pénzügyi-gazdasági katasztrófára is úgy tekint, mint Isten ítéletére, de nem „ítéletnek” nevezi azt, hanem „krízisnek”. Azért, hogy növekedjenek a csapások a meg nem értés miatt! Mert, amíg az érthető „ítélet” szót használták, érthető volt a csapáshoz vezető ok is, ismert volt a Bíró is, Aki megengedte a csapást, és a cél is, amiért a csapás bekövetkezett. Az „ítélet” szó „krízis” szóval való felváltása után, amely a többség számára kevésbé érthető, senki nem képes megmagyarázni sem azt, hogy mi miatt, sem azt hogy kitől, sem pedig azt, mi célból ér minket. Csak ennyiben különbözik a mostani krízis az aszálytól és árvíztől, háborútól vagy járványtól, sáskától vagy más veszélytől származó krízistől.
 
Kérdezel a mostani krízis, vagyis Isten ítélete okáról? Az ok mindig ugyanaz. Minden aszály, árvíz, járvány és más csapások oka ugyanaz, mint a mostani krízisé: Isten elhagyása. Az Isten elhagyásának bűne váltotta ki ezt a krízist, az Úr engedte meg, hogy felébressze, kijózanítsa az embereket, hogy észhez térjenek és visszatérjenek Őhozzá. A bűneink miatt van a krízis. A valóságban az Úr mostani eszközöket használ, hogy észhez térítse a mostani embereket: csapásokat mért a bankokra, a tőzsdékre, az egész pénzügyi rendszerre. Felborította az egész világon a pénzváltók asztalait, ahogy azt annak idején tette a jeruzsálemi Templomban. Soha nem látott pánikot keltett a kereskedők és pénzváltók között. Felzaklatta, letaszította, összezavarta őket, félelmet ültetett el bennük. Mindezt azért, hogy a gőgös európai és amerikai bölcsek felébredjenek, észhez térjenek, eszükbe jusson Isten. Azért, hogy ők, lehorgonyozván az anyagi jólét kikötőjében, emlékezzenek a lelkekre, beismerjék törvénytelenségeiket és leboruljanak a Magasságos Isten, az Élő Isten előtt.
 
monrealszentelyvelomirovicshoz_bbjnckblghzvrz_.JPG
Hogy milyen hosszú ideig fog tartani a krízis? Addig, amíg a gőgös vétkesek el nem ismerik a Mindenható győzelmét. Addig, amíg az emberek nem jönnek rá arra, hogy lefordítsák az érthetetlen „krízis” szót saját anyanyelvükre, és bűnbánattal fel nem kiáltanak: „Istenítélet!”.
 
Nevezd te is, tiszteletreméltó atya, a „krízist” „Isten ítéletének”, és minden érthetővé válik a számodra.
 
Üdvözlet néked, és békesség az Úrtól!
 
Nyikolaj Velimirovic
 
A fenti levelet emilben kaptam Csutakaszürkeló nicknevű barátomtól. Bátorkodom közzétenni, mert amiről szól, közös ügyünk.
 
 

Szólj hozzá!

Ez gyalázat (Egy „tiltakozás” margójára)

2011.10.11. 23:35 bbjnick


Megnéztem a „GYALÁZAT Az nem lehet... Budapest regnáló főpolgármestere Dörner György színigazgatói kinevezésével közpénzen megalapította a Magyar Köztársaság első újnyilas színházát. Ez gyalázat. A döntés ellen a leghatározottabban tiltakozunk.” tartalmú tiltakozás aláíróinak névsorát. Itt: szinhaz.hu/szinhazi-hirek/42360-tiltakozas-dorner-kinevezese-ellen-neves-muveszek-alairasaval

Többségük (nyilvánvalóan) teljesen tisztában van azzal, hogy miről beszél Csurka-Dörner-Pozsgai, ismeri azt a dráma- és színházi kultúrát, amit (Csurka-Dörner-Pozsgai) újjá szeretnének éleszteni, tisztában van azzal, hogy ki volt és mit képviselt Németh, Illyés, Sarkadi, Csurka, Hernádi, Vészi, Sütő, Örkény, Páskándi stb. a XX. század második felében. Ha ennek ellenére ők aláírnak egy ilyen (tartalmú) tiltakozást, azzal nyilvánvalóvá teszik, hogy valójában mire játszanak: ez egy politikai indíttatású és célú kulturális botránykeltés (tkp. egy kultúrpolitikai puccskísérlet). Ez a kultúrában felér egy 1919-cel :-(

(Innét: mandiner.blog.hu/2011/10/07/dorner_az_uj_szinhazban_ilyen_orszag_pedig_nincs/fullcommentlist/1#c14672374
 

6 komment

Vatopedi Efrém igumen az abortuszról („Minden szabad nekem, de nem minden hasznos”)

2011.10.11. 23:31 bbjnick

 
„2011. júliusában tartották Moszkvában (…) »[az] Életért - 2011« c. II. Nemzetközi Fesztivált. »Az egyházmegyei anyaságvédelmi központok szervezésének gyakorlati aspektusai« tanácskozáson elhangzott Efrém archimandrita, az áthosz-hegyi Vatoped monostor igumenjének hozzászólása [is].
 
Vatopedi Efrém igumen:
 
A mai világ elvilágiasodott kultúrája nem lát és nem ismer el semmi rosszat az abortuszban. A mai posztmodern ember nagy könnyedséggel és bűntudat érzése nélkül él az abortusszal. A mai kultúra által hangsúlyozott új etika a globalizáció bioetikája. Ez olyan erkölcstelen erkölcs, amely a haszonlesésre, a külső sikerre, a racionalizmusra, a törvények betűjére alapul, és amely diametrálisan ellentétes a keresztény etikával. Még ezen etika szóhasználata is azt a célt szolgálja, hogy elfedje a valóságot és félrevezesse az embert. Például az abortuszt »művi terhességmegszakításnak« nevezi, azt a benyomást keltve, mintha valami könnyed dologról, egy gombnyomásról vagy a villanykapcsoló lekapcsolásáról lenne szó. Napjainkban a biomedicina tudományának fejlődésével hatalmas lehetőségek nyíltak a biotechnológiák és az emberi génkód feltérképezése területén mindenben, ami a gyermekszülést érinti.
 
Feltételezheti-e valaki, hogy a nemiség és a fogantatás feletti ellenőrzés, a nem és az embrió megváltoztatásának lehetősége nem vezet abortuszhoz? Erre nem lehet semmilyen igazolás. Az élvezetvágyban, a felfokozott önimádatban élő, a bűntől és a szenvedélyektől sérült értelmű ember számára minden megengedett. De hasznára van-e mindez?
 
Azt mondja az apostol: »Minden szabad nekem, de nem minden hasznos«. Az ember rendelkezik az örökkévalóság dimenziójával. A kegyelemből rendelkezik Isten halhatatlanságával, ezért minden, amit ebben az életben tesz, következményekkel jár az eljövendő életére is: vagy az örök pusztulása irányába vagy az örök élet felé vezeti.
 
Egyházunk és minden szent atyánk azt tanítja, hogy a fogantatás pillanatától fogva létezik a teljes értékű ember. A fogantatás pillanatától fogva egészként és teljes értékűként létezik az ember, mint pszichoszomatikus, vagyis lelki-testi lény. A fogantatásra mint az első ember Isten általi megteremtése folytatásaként tekintünk. Az orthodox tanítás szerint ez a teremtő tett folytatódik - természetesen Isten kegyelméből és a szülők együttműködéséből - minden ember fogantatásában. Ebből világossá válik, hogy az embrió nem az anyai test része, mint amilyen például egy daganat, amely organikusan a test részét alkotja és eltávolítható a gyógyulás érdekében.
 
Az embrió, jobban mondva az ember, Isten kegyelméből, vendég az anya testében - egy teljes élet egy másik életben! Magától értetődik, hogy senkinek nincs joga, még magának az anyának sem, hogy megfossza az életétől a másikat, más szavakkal: hogy gyilkosságot kövessen el. Az Orthodox Egyház soha nem engedte az abortusz végzését és annak elkövetését halálos bűnnek tartja. Ahhoz, hogy valaki bűnbocsánatot nyerjen, bűnbánatot kell tartania és teljesítenie kell a megfelelő epitimiát. Az abortuszt már az apostoli idők óta súlyos bűnnek tartották. Az apostolok tanításában, a »Didakhéban« olvashatjuk: »Ne ölj, ne törj házasságot, gyermeket meg ne ronts, ne paráználkodj, ne lopj, varázslással ne foglalkozz, ne keverj mérget, ne hajtsd el a magzatot, a megszületett gyermeket ne öld meg«.
 
Az, hogy a mai ember kerüli a gyermekszülés és a sokgyermekűség keresztjét, ami pedig Isten nagy áldása, a gyermektelenség keresztjéhez vezet. Ezért sok pár, akik a gyermektelenség problémájának megoldásáért a gyermekszületés folyamatába való művi beavatkozásához fordulnak, ami hibás, félrevezető, sok megoldhatatlanul bonyolult erkölcsi dilemmával kerülnek szembe.
 
Azért imádkozunk, hogy az Úr világosítson meg minden embert a földön, hogy megértsék: az abortusz egyenlő a gyilkossággal, az abortuszt minden áron kerülni kell.
 
A Vatoped Szent Monostor igeumenje, Efrém archimandrita és Krisztusban testvérisége
 
Vatoped, Szent Monostor, 2011. június 23./július 6.”

 
A szöveg forrása: www.szimandron.hu. A fenti cikket emilben kaptam Csutakaszürkeló nicknevű barátomtól. Bátorkodom közzétenni, mert amiről szól, közös ügyünk.
 
 
 

Szólj hozzá!

„Ez az attitűd egyben háborús taktika is...” (Molnár Tamás adaléka az „igazságos földosztáshoz”, az „igazságos színházosztáshoz”)

2011.10.10. 05:09 bbjnick

 
„(...) Egy igazságos földosztás ma is aktuális, egy igazságos színházosztás úgyszintén. Megértésre kell találnunk. (...)” (szinhaz.hu/images/2011/hir/oktober/7/dorner_gyorgypalyazata.pdf)
 
„(...)
 
A mindig és mindenütt ünnepelt pluralizmus ellenére a liberális civil társadalom nagy általánosságban éppolyan intoleráns ideológiailag, mint a régi rendszerek. Sőt még inkább, mert a jelenlegi szisztémát nem irányítja elfogadott elit, vagyis olyan, mely igazodni tudna a kollektív érdekekhez. Fentebb már utaltunk a rejtett elitekre (a liberális társadalom sajátossága, mely magát az elitizmus ellenzőjének nyilvánítja), melyek nem töltik be funkciójukat, minthogy semmilyen társadalmon kívüli hivatkozás nem legitimálja őket. Ahogy Jean-Pierre Dupuy írja, egy-egy konszenzusos periódus végén a nép elkezdi ilyesfajta kérdéseken törni a fejét: ha egyszer vezetőinket nem mások, hanem mi magunk, a szuverén nép ruházzuk fel hatalommal, miért ne vennénk inkább saját kezünkbe sorsunkat, és miért ne kormányoznánk inkább közvetlenül magunkat? (...) Olyan kérdés ez, mely Hobbes tézisének dezintegrációját jelzi, és amelyet megalapozottnak talál az ember a politikai tiltakozó mozgalmak ismeretében, melyeknek száma egyre nő, függetlenül a liberális szisztémától.
 
Mert a rejtett vagy álcázott elitek kormányozni nem képesek, viszont jól átlátják a gazdaságon kívül eső dolgok helyes menetét. Hogy megértsük ennek a mechanizmusát, tegyünk egy gyors kirándulást, és pillantsunk be a XVIII. század második felében működött gondolati társaságok szűk világába. Augustin Cochin, az elsô történész -- Taine próbálkozásai után --, aki szisztematikusan tanulmányozta ezeket a társaságokat, (…) megállapítja róluk, hogy manipulálták a pártokat és a filozófiai csoportosulásokat, előkészítvén »a napirendet, az összehangolt javaslatokat, a szervezett klakkot, az észrevétlen tisztogatást, a meglepetésszavazatokat«. (...) Jean Baechler ezt mondja A jakobinizmus szellemisége című könyvhöz írt előszavában: »Kérlelhetetlenül haladunk egy bizonyos értelmiségi és morális típus eljövetele felé, melyet senki sem lát előre, melyet személy szerint mindenki kárhoztatna, de amelyet mindnyájan együtt alakítunk ki.« Ezek tehát félművelt körök, de ezeket motiválja és ösztönzi a kisvárosok sznobizmusa és a nagyvárosok ambíciója. A nagyvárosokban a filozófiai csoportosulás uralkodik »D'Alembert vezetésével az Akadémián, rendelkezik a cenzúra felett Malesherbes-en keresztül, betiltatja ellenfeleinek könyveit, a Bastille-ba vettet szerzőket, és könyörtelenül terrorizálja az irodalmi világot«. (...) A szabadkőművesek, az illuminátusok, a janzenisták szellemi utódai, Anglia és az Egyesült Államok kvékerei -- íme a csoportok és egyének, akik a forradalomról, az állam meggyengítéséről és az egyház megsemmisítéséről vitatkoznak. Németalföldön kiadott művek járnak kézről kézre, a vámhivatalnokok meg vannak vesztegetve, Voltaire, Locke, B. Franklin rajongásig csodált példaképek. Párizsból küldött valódi utasítások érkeznek vidékre, ahol a propagandakampányok megtámadják a helyi notabilitásokat. A hálózat ellenáll a cenzúrának, a rendőri akcióknak, mivel az álcázott elit gondolkodó koponyái az ügy odaadó hívei. Kiformálódik a közvélemény, mely a valóságban egy szűk csoport véleménye.
 
Hogy mire hasonlít ez a korkép? A jelenlegi helyzetre, kevésbé fejlett formában. A hajdan álcázott elitek nem azok többé, jóllehet a magatartás sajátjukká vált. Ez az attitűd egyben háborús taktika is, így áldozatnak, tehetetlennek, üldözöttnek nyilváníthatják magukat. Egy másik különbség-hasonlóság az, hogy a Taine és Cochin vizsgálta korszak óta az álcázott elit száma nagyon megnőtt, mivel a liberalizmus győzedelmeskedett, és hegemonikus ideológia lett. Nemcsak az írótársadalmat, de a gazdasági életet is a liberalizmus formálja, a rejtett elitek segítségével.
 
(...)”
(www.ppek.hu/k99.htm)
 
 
 

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása