Blogikus fixáció

Kis KÖZÉL, kis MAGÁNÉL, no meg némi KULTÚRA. De mindenek előtt MÉLTÁNYOSSÁG, ÁLLHATATOSSÁG - és BÉKESSÉG!
 
Ugyanakkor: CETERUM CENSEO CARTHAGINEM ESSE DELENDAM!

bbjnick (meg)írja...

Mélymagyarveszély!!!

A bejegyzések...

...teljes címlistája és leadje megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Az olvasók és kommentelők iránti tiszteletből...

...a blogon előzetes moderációt alkalmazok.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Közösségi blogolás

bbjnick olvassa...

A blog tartalma (Valamennyi bejegyzés)

...

Creative Commons Licenc

Miłosz és a feladat (Egy könyvről)

2008.07.04. 22:10 bbjnick

...Nagyesszé írásába kezd hát [Miłosz] Urlo országáról („Blake-től vettem az Urlo szót. Azt a tájékot jelenti, ahol a megnyomorított ember kénytelen elviselni lelki gyötrelmeit. Maga Blake nem az Urlo országában élt, bár betelepültek már oda a tudósok, a newtoni fizika hívei és a filozófusok, s majd minden festő és költő. Akárcsak utódaik, a XIX. és a XX. században, mind a mai napig.”), a személyes és a kollektív – és a kettő viszonyának – fényében...
 
Miłosz és a feladat (Cz. Miłosz: Az Urlo országa) 
 
Félelemtől reszketve, úgy bizony, úgy végzem majd,
Ha csak rá nem szánom magam, hogy nyíltan megvalljam
A hazug komédiát, mit űztünk én és a kor:
Kedvünkre visíthattunk a koboldok s démonok nyelvén,
Ám a tiszta s magasztos szavak tiltottak voltak,
Oly kemény büntetéssel, hogy az, ki csak egyet is
Kiejtett, a kárhozat fiának hitte magát.
 
Czesław Miłosz: Feladat (fordította: Zsille Gábor)
 
Valamennyien – majdnem valamennyien – önimádók vagyunk. De mi van, mi lehet az önimádaton túl? Talán az irónia, az önirónia. És azon túl? Talán a teória, a teoretikus gondolkodás („A teória életrendet teremt, (...) azon a tényen nyugszik, hogy nincs olyan megállapítás, amelynek ne lenne egzisztenciális súlya és morális konzekvenciája” – írja Hamvas Béla). Igen. De azon túl?
 
Közbevetőleg: Csak a nagyon h*lye vagy nagyon gonosz skriblerek, „recenzensek” szokták az általuk bemutatott munkákat „elmesélni” vagy „megfejteni”, a művel való első találkozás izgalmát, örömét a befogadó számára prekoncepciók sugalmazásával elrontani. Magam is megpróbálnék tartózkodni ezektől a hibáktól; s nem csak azért, mert nem szeretnék rossz színben föltűnni, de azért is – és ez az, ami igazán fontos –, mert az általam ajánlani szánt könyvet sokkal jelentősebbnek és értékesebbnek tartom annál, hogy egy ostoba „pársorossal”, már elolvasása előtt, elidegenítsem lehetséges olvasóitól. (Tehát, jó előre szólok: „kivonatolással” és „megmondással” nem szolgálhatok. Fukarkodni fogok az információkkal és az értelmezésekkel is, csak olyan támpontokat adok, amelyek a befogadás autonóm voltát – reményeim szerint – érdemben nem zavarnák meg.)
 
Czesław Miłosz (lengyel költő, 1911 – 2004) nekem már nagyon régen „megvan”. Inkább még a nyolcvanas évek végén, mint a kilencvenes évek elején még kölyökként (ha nagykölyökként is, de mégis csak kölyökként) akadtam rá verseire – koncentrált, feszes és világos líra volt ez, éles „metafizikai irányzékkal” –, s érdeklődésem Miłosz iránt azóta is töretlen. Amikor a Rabul ejtett értelem magyarul is elérhetővé vált, ez az érdeklődés még erősödött is bennem, Az Urlo országa elolvasása után pedig már mélyült is. Mint buta és katolikus ember mindig vonzódtam az esszéisztikus szemlélet- és előadásmódhoz, s Miłosz ennek egyik legnagyobb huszadik századi mestere: semmi csoda nincs hát abban, hogy prózája is magával ragadott.
 
miloszngtvurloorszagaboritokk_spvrz125201_pztvbbjnckblghzgymskvltzt_.jpgAz Urlo országa szerzőnk 1977 környékén írott nagyesszéje (a magyar kiadás 368 oldal). Ezidőtájt Miłosz a hatvanas évei közepén járó, a szabad nyugati világban élő, ott polgári egzisztenciát teremtett, lengyel emigráns költő. Már elég jelentős alkotói pálya áll mögötte és elég ismert és elismert személyiség ahhoz, hogy a memoárírás kényszerét (mint elvárást és mint feladatot) folyamatosan érzékelje-érezze, ugyanakkor (az Urlo-ban részletesen kifejtett okok miatt) még következetesen ellenáll ennek. Már bizonyosan nem motiválják a karrier- és presztízsszempontok, az öregkori művekre oly jellemző sajátos melankólia azonban még nem érkezett el hozzá. Nagyesszé írásába kezd hát Urlo országáról („Blake-től vettem az Urlo szót. Azt a tájékot jelenti, ahol a megnyomorított ember kénytelen elviselni lelki gyötrelmeit. Maga Blake nem az Urlo országában élt, bár betelepültek már oda a tudósok, a newtoni fizika hívei és a filozófusok, s majd minden festő és költő. Akárcsak utódaik, a XIX. és a XX. században, mind a mai napig.”), a személyes és a kollektív – és a kettő viszonyának – fényében.
 
„Hosszú halogatás után mesélek most néhány szellemi kalandomról, amelyekről, ha szóba kerültek is olykor, nem szívesen tartózkodóan beszéltem. Végül beláttam, hogy lejárt az idő, mind összezsugorodott Földünk, mind egyetlen életem története arra késztet, hogy végre úrrá legyek az olvasó iránti, szűnni nem akaró bizalmatlanságomon.” Az esszé kiindulópontja a jelen (a megírás helye és ideje); s innét személyes élmények és „szellemi kalandok” felidézése, egymásba szövése, utólagos értelmezése során bontakozik ki előttünk Miłosz ön- és helyzetértékelése („szellemi alapállása”). Időnként mintha memoárt olvasnánk, amely hirtelen irodalomtörténeti vagy éppen történelmi, filozófiai értekezésbe csap át, majd ismét emlékező jelleget ölt, hogy ennek apropóján idézetek hosszú sorával vezesse tovább az olvasót a szöveg gondolatmenetében. S mindezt bámulatosan világos, tiszta nyelvezettel, gyönyörű, (s talán ezt le sem szabadna írni) egységes – „értekező prózai” – stílusban.
 
„Nem Goethe nem félt attól – írja [Erich] Heller –, hogy a Genezis könyvét, mint örök érvényű, változatlan könyvet megfosztják hitelétől a nagy becsben tartott geológiai, biológiai és antropológiai iskolák; csak az a gondolat töltötte el rémülettel, hogy a mechanisztikus természetfilozófiával szövetkezett kísérleti tudomány, mely oly ügyesen kérdez és ad választ, ha minden dolgok hogyanjáról van szó, olyan pontosan állapítja meg a viszonyokat, melyek előre láthatóan vagy váratlanul jöttek létre ez, az és amaz között, hogy végül kiolthat minden alkotó jellegű érdeklődést az iránt, hogy mi ez, az és amaz, és mit jelentenek. Mert Darwin elmélete számtalan babonás hiedelem táptalaja lett, melyek azóta tenyésztek, hogy a középkori skolasztika vereséget szenvedett Francis Bacontől.” Az Urlo országáról megjelent számos recenzió közül szinte egyből sem hiányzik az az észrevétel, hogy „[Miłosz művében] szóhoz juttat (…) szereplőket és műveket, akik és amelyek így együtt a modern racionalizmus szépirodalmilag hitelesített gnosztikus korrektívumát kínálják az olvasónak.” (Az idézet Bazsányi Sándor ÉS-beli recenziójából származik.) S, kétségtelen, úgy a címbeli Blake-re való utalás, mint a műben megidézett, hivatkozott, nemritkán elemzett kortársak, barátok és „mesterek” névsora (Gombrowicz, Blake, Swedenborg, Goethe, Simone Weil, Dosztojevszkij, Mickiewicz, a szerző rokona, a francia költő, Oscar Milosz stb.) lehetővé teszi azt az értelmezést is, amely Az Urlo országát az „újkori messianisztikus hagyomány” összefoglalásának, ad absurbum, a „racionalizmussal szembeni szabadságharcát vívó szellem” egyfajta sajátos kézikönyvének tekinti. S aki így olvassa, nagy bizonyossággal, nem is fog csalódni. Ugyanakkor, véleményem szerint, Miłosz könyve több is és más is, mint (még)egy „katasztrofista” munka. A huszadik század egyik legnagyobb költőjének értékálló és értékteremtő alkotása ez, aki, az önmaga számára kitűzött „feladathoz” hűen (lásd: a bejegyzés mottójául idézett verset), megpróbál közelebb jutni és ezáltal bennünket is közelebb juttatni a tisztábban látáshoz, a kérdések érdemi föltevéséhez: gondolkodni és szemlélni tanít.
 
E hevenyész kis ajánlót egyfajta hozzájárulásnak szántam a Konzervatóriumon rendszeresen hivatkozott szerzők listájának bővítéséhez. Remélem, sikerült kedvet csinálnom az olvasáshoz, mert bár magam sem „katasztrofista”, sem „miłoszista” nem vagyok (általában idegenkedem a szektárius gondolkodástól), de Az Urlo országát hiteles és értékes műnek tekintem, amely („helyesen olvasva”) nagyban hozzájárulhat az ilyen-olyan szektárius gondolkodásmódok oldásához-oldódásához.

 

Szólj hozzá!

Ha… (széljegyzet jelen állapotainkhoz)

2008.07.03. 05:10 bbjnick

Ez A „Hadnagy tanár úr”-mantra és „ami utána következik” (A kiküldött tudósító kommentál 2.) című szöveg első része

A „Hadnagy tanár úr”-mantra:

Amikor még igazán „sütött” a történet, írtam egy bejegyzést Hadnagy tanár úr te vagy! címmel. De hamarosan „visszavontam” (működött az öncenzúra), mivel többszöri újraolvasásra sem sikerült kellően világosnak és kellően meggyőzőnek találnom. Ám, ahogy múlt az idő, a „Hadnagy tanár úr”-bejegyzéshez újra és újra visszatértem, mivel nemhogy veszített volna aktualitásból, hanem éppen ellenkezőleg: még számomra is meglepő karakterességgel váltak egyre nyilvánvalóbbá megállapításai; a szöveg szinte valamennyi bekezdéséből kiindulva önálló bejegyzések szület(het)tek. E „mantrázás” végeredménye az lett, hogy kialakult bennem egy (megengedem: erősen szubjektív, de) igencsak határozott kép jelen állapotaink jellegéről és egy (erősen szubjektív, de) ugyancsak határozott verzió (vízió) a „krízisből” való kilábalás egy(ik) lehetséges irányáról. (Nyugalom! Bár a „megmondás”, a „prófétálás” és a „messianisztikus nemzetmegváltás” bizonyára szép és szórakoztató elfoglaltság – külön-külön is, pláne egyben –, nekem sohasem volt hozzá sem tehetségem, sem indíttatásom. Ami itt alább olvasható mindössze egy csöndes és óvatos hozzászólás az ugyan még nem létező, de hamarosan szükségképpen kezdetét vevő valós társadalmi párbeszédhez.)

Ha… (széljegyzet jelen állapotainkhoz):

…és hogyha egy tizenöt-tizenhat éves gyerek megpofozza, megrugdossa idős tanárát az bűn. Bűn, mint ami „vétek az ész, az igazság, a helyes lekiismeret ellen...”, mint ami „megsebzi az ember természetét és megtámadja az emberi szolidaritást” (hogy csak a legáltalánosabb megfogalmazásokra hivatkozzunk). A bűn az bűn. Persze lehet különféle narratívákat, olvasatokat, magyarázatokat produkálni, de attól a bűn az még csak bűn marad. Ez van!

A bűn nem azért rossz, mert ilyen-olyan törvénykönyvek, ilyen-olyan paragrafusai ezt állítják, hanem azért, mert Isten és ember ellen való vétek. No, nehogy már valaki hascsikarást kapjon a transzcendenciától, szigorúan „racionális síkon” maradva: bármely emberi közösség fennmaradásához és működéséhez két feltétel bizonyosan elengedhetetlen, úgymint: (valamiféle) tradíció és (valamiféle) közösségi etika. Ez mindenütt így működik, ahol emberek élnek, legyen szó törzsközösségről vagy túlérett demokráciáról. Nagyon kis esélyt jósolnék a sikernek, ha éppen mi, magyarok, akarnánk ezen változtatni. Ne tegyük! Mi több: a próbálkozásokkal is ideje volna felhagyni!

Az, hogy iskoláinkban el-elszabadul a pokol, az, hogy a magyar vidéken időnként mintha megszűnnék a közbiztonság (vagy maga a civilizáció?), az, hogy ünnepeink nemegyszer nyíltszíni őrjöngéssé fajulnak, és a többi, a társadalom „mentális” működési zavarainak igen látványos tünetei. Nincs mit szépítenünk, betegek vagyunk. Mutogathatunk egymásra reggeltől estig, gyűlölködhetünk orrvérzésig, attól nekünk jobb egy fikarcnyival sem lesz, ellenben egyre több időnk és energiánk emésztődik föl, miközben egyre csúfosabbul lerohadunk, egyre élhetetlenebbé válik Magyarországon a napi létezés. Hogy hogyan és miért jutottunk idáig, bizony, ma már (ha nem is lényegtelen, de) másodlagos kérdés, sokkal előbbrevaló annak keresése, hogy: hogyan tovább?

Ha jól magunkba nézünk, márpedig mást nem is igen tehetünk, láthatjuk, hogy „Magyarország bennünk van”: konformizmusunkkal, alamusziságunkkal és korrumpálhatóságunkkal mi magunk vagyunk legtöbb problémánk eredője – tisztelet a kivételnek! Nyilván, nem népszerű amit mondok/írok, de hát attól, hogy „kikérjük magunknak”, attól még „vígan gallyra megyünk” tőle. A Kádár-világ mentális romjain élünk, a (konformista, alamuszi és korrumpálható) Kádár-ember mentalitásával próbálunk létezni (fennmaradni a felszínen) – tisztelet a kivételnek! –, miközben körülöttünk az a valami, amit Magyarországnak hívunk „ebek harmincadjára jut”.

Ha jóféle Kádár-emberként mentséget szeretnénk keresni magunknak, az, természetesen, egykönnyen menni fog, és még csak nem is kell túlságosan elrugaszkodnunk a tények világától. Hivatkozhatunk a magyar politikai elit, a gazdasági elit és az értelmiségi elit alkalmatlanságára, s ha közállapotainkra nézünk, igazolva is láthatjuk magunkat. Hivatkozhatunk az ország gazdasági helyzetére, világgazdasági pozíciójára, s ha az (ország) iparára, mezőgazdaságára, a közszolgáltatások, az infrastruktúra állapotára, a lakosok napi létgondjaira tekintünk, széttárhatjuk kezeinket és mondhatjuk: de hát mit tehetnénk mi ilyen körülmények között?! És ennyi.

Csakhogy! Ha mást nem is fogadunk el mérvadónak, de (tűnjék bár paradoxnak, éppen) az elmúlt húsz év során kialakult (s mára már nyilvánvalóan tarthatatlan) állapotok mindenki számára (mindennél világosabban) be kell, hogy bizonyítsák: az ennyi nem ennyi!

(Nem tudom, vigasztal-e bárkit is, de ami ma Magyarországon történik az húsz évvel ezelőtt is látható-kikövetkeztethető volt: és voltak is, az elmúlt évek során nem is kevesen, akik figyelmeztették a társadalmat, a várható „fejleményekre”.)

A mai (ezerkilencszáznyolcvankilenc utáni) Magyarország „eredendő bűne” a társadalmi szolidaritás fölrúgása volt. Már az első szabadon választott országgyűlésben sem volt, egyetlen politikai tényező részéről sem, egyetlen olyan érdemi kezdeményezés sem, amely a társadalmi szolidaritás (közösségvállalás!) kereteinek, jellegének és mértékének egyértelmű meghatározására és kialakítására irányult volna. Miközben az ezerkilencszáznyolcvanas évek közepe óta folyt a régi párt- és gazdasági elit részéről a „spontán privatizáció”, miközben esztelen kapkodással „privatizáltatott” az állami vagyon tetemes része, miközben a „kárpótlási” törvény nyomán kevesek jutottak hatalmas vagyonokhoz és tömegek veszítették el a reményt is, hogy (bármikor is) kevéshez is juthassanak, miközben milliók váltak (nemritkán: egész hátralévő életükre) munkanélküliekké, az „országvezetők” közül senkinek sem okozott fejtörést a „szolidaritás” problematikája. És azóta eltelt sok-sok év, azóta regnált jónéhány kormány és, ugye, azóta is/azóta sem…

Ha pedig netalán néha-néha egy-egy kósza, másnapos társadalomtudós vagy kitudj’ honnan szalajtott, önjelölt „civil” csipogott egy-egy bátortalant, óvatosan pedzegetni kezdte a társadalmi szolidaritás kérdését, a politikai elit és a ménsztrím (main stream), a mérvadó, a véleményformáló gazdasági-tudományos-média-stb elit egyszerre „kussolta” le, jobbesetben, mint demagógot, kádáristát, kommunistát, fasisztát, radikálist, ilyesfélét, rosszabb esetben, mint inkompetenst.

S mi, közmagyarok, mindeközben (ahogy a Kádár-világban megtanultuk, jó konformista, alamuszi és korrumpálható „alattvalók” módjára) – tisztelet a kivételnek! – háromnapos vak macskakölyökként szoptunk be minden ilyen-olyan ideológiai/politikai ad hoc deklarációt, mintha-magyarázatot, jelszót, szlogent és lózungot, amely (akár ha) egy pillanatra is jótékony ködbe vonta a szemünk előtt az egyre élesebben kirajzolódó rémisztő tényeket. (Természetesen, ennek okára is találhatunk magyarázatot, amellyel felmenthetjük magunkat: s valóban – mert jóféle magyarázat –, felmenthet bennünket: de megmenteni nem fog!)

Tessék, íme egy magyarázat: a mai magyarok legtöbbje a szocializmus nevű totális diktatúrában szocializálódott. Mint minden totális diktatúra, így a szocializmus is egy megkérdőjelezhetetlen elv totalizálására alapozta hatalmát: ez az elv – a szocializmusban – a „történelmi szükségszerűség” elve volt. A hatalmat gyakorló elit, az „élcsapat” (a Párt), mivel elfogadta és elsajátította (magáévá tette) a marxizmus-leninizmus eszmerendszerét, a „dialektikus materializmus” logikája szerint gondolkodott, így alkalmas és képes volt (és csak ez az elit volt alkalmas és képes) a „történelmi szükségszerűségek” fölismerésével és érvényesítésével a „lehető világok legjobbikába”, a kommunizmus felé (és bele) vezetni a társadalmat. Slussz! Vitának helye nem volt, az agyalás nemcsak fölösleges, de szánalmas is lett volna, mert: ugyan ki is vitatkozhatott volna az „istenekkel”? (Három könyv, majdhogynem találomra a számos közül, amelyekből szemléletes kép kapható a „szocialista elíziumról”: Czeslaw Milosz: A rabul ejtett értelem, Hamvas Béla: Ugyanis, Czakó Gábor: Angyalok.)

Torokszorító a szembesülés, de elkerülhetetlen: a kommunisták „nagy kísérlete”, a „múlt végképpeni eltörlése”, a „gondolkodás feletti hatalom megszerzése” végeredményében sikerrel járt. A társadalomban ezerkilencszázkilencven után tényszerűen nem volt elég mentális, szellemi és erkölcsi erő a regenerálódásra: az országlakosság képtelen volt érdemben újjászervezni a maga napi létének különböző szintű kereteit, múltkép nélküli és jövőkép nélküli, végletesen kiszolgáltatott egyének tömegeként sodródott a kvázi-elit által improvizált különféle gazdasági, gazdaságpolitikai, politikai, ideológiai, mifene, „fedőcirkuszok” ilyen-olyan irányú-hatású kényszerei által.

Summa: ami a személy szintjén konformizmus, alamusziság és korrupció, az a közösség (a társadalom) szintjén tradíció és közösségi etika nélküli sodródás. És viszont. Ami a közösség (a társadalom) szintjén tradíció és közösségi etika nélküli sodródás, az a személy szintjén konformizmus, alamusziság és korrupció. („Ha a kommunizmus is életképtelen, jön a fejetlenség, a barbárság. (…) …a civilizáció elpárolog az emberek körül, s visszamarad egy megfogyatkozott félvad világ <<az örök szürkület népeivel>>.”)

Folyt. köv.

3 komment

süti beállítások módosítása