Blogikus fixáció

Kis KÖZÉL, kis MAGÁNÉL, no meg némi KULTÚRA. De mindenek előtt MÉLTÁNYOSSÁG, ÁLLHATATOSSÁG - és BÉKESSÉG!
 
Ugyanakkor: CETERUM CENSEO CARTHAGINEM ESSE DELENDAM!

bbjnick (meg)írja...

Mélymagyarveszély!!!

A bejegyzések...

...teljes címlistája és leadje megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Az olvasók és kommentelők iránti tiszteletből...

...a blogon előzetes moderációt alkalmazok.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Közösségi blogolás

bbjnick olvassa...

A blog tartalma (Valamennyi bejegyzés)

...

Creative Commons Licenc

Elveszíthetjük a jövőt

2018.03.03. 23:59 bbjnick

Olvasom: „...a Manchester Art Galériában leszedték John William Waterhouse (1849–1917) neves angol preraffaelita művész festményét a múzeum faláról. No nem azért, hogy restaurálják, hanem azért, mert a vezetőség szerint megbotránkoztathatja a látogatókat vagy kellemetlen érzéseket okozhat nekik. (...) ...a Hülasz és a nimfák című festmény Héraklész fegyverhordozóját ábrázolja, amint éppen a buja ingoványba csalogatják a Pégai-tó meztelen nimfái, oda, ahol aztán örökre nyoma veszett. A mitológiai jelenetet persze nem művészettörténeti módon, hanem a kortárs politika nyelvén értelmezik, így válik a viktoriánus korszellemben elképzelt mitikus jelenetből egy szexista, hímsoviniszta, a feminista látószöget elhanyagoló, politikailag nem korrekt alkotás. Ám ezen se lepődjünk meg, hiszen a múzeum kurátora döntésében hivatkozik az utóbbi idők szexuális zaklatási botrányaira, a metoo-mozgalomra, azt sugallván, hogy a képen ábrázolt kamaszlányos nimfák és a fiatal férfi rossz gondolatokra bátoríthatja a látogatókat. (...)” (https://magyaridok.hu/velemeny/keprombolas-az-izlesterror-jegyeben-2760724/)

És azt is olvasom, hogy: „...a francia irodalom egyik legnagyobb alakjának, Louis-Ferdinand Céline-nek 105 éves özvegye hosszú évtizedek után beleegyezett abba, hogy kritikai jegyzetek kíséretében újra kiadják az író három antiszemita pamfletjét. Az 1938 és 1941 között kiadott röpiratok, amelyek a világ »elzsidósodásáról«, a szabadkőművességről, a parlamenti demokrácia bűneiről szólnak, a céline-i életmű ellentmondásosságát tükrözik, egyszerre zseniális irodalmi alkotások és a féktelen gyűlölet dokumentumai. »Hát milyen antiszemita pamflet az, amelyik a balettről tartalmaz érzékeny traktátust, vagy amelyik záró passzusa az egyik legszebb prózai szöveg?« – fogalmazta meg a kérdést velük kapcsolatban Esterházy Péter. (...) Most azonban úgy tűnik, hogy tévedtek a Céline-hagyaték gondozói, ugyanis az újrakiadás híre jókora botrányt robbantott ki Franciaországban. A Le Monde jelenti, hogy december 19-én Frédéric Potier, a rasszizmus, az antiszemitizmus és az LMBT-emberekkel szembeni gyűlölet elleni harcért felelős kormányzati szervezet (DILCRAH) vezetője fogadta hivatalában a pamfletek megjelentetését tervező, rangos Gallimard kiadó igazgatóját és a kiadás előszavának megírására felkért Pierre Assouline írót. Potier előzőleg levelet írt Antoine Gallimard-nak, melyben felvilágosítást kért a kiadás körülményeivel kapcsolatban, kiemelve: az antiszemitizmus mostanában tapasztalható erősödése idején különösen érzékeny kérdés, milyen módon jelentetik meg a szövegeket. A találkozón Potier azt kérte a kiadóvezetőtől, hogy a kritikai apparátus kidolgozását egy több tudományterület képviselőit, köztük történészeket is magába foglaló kollektívára bízza, Gallimard és Assouline azonban elutasította a kérést, mondván, elsősorban irodalmi szövegekről van szó, és egy Céline-szakértő megfelelő módon fogja elkészíteni a jegyzeteket. (...)” (http://mandiner.hu/cikk/20180110_all_a_bal_az_antiszemita_celine_szovegek_ujrakiadasa_korul)

Churchill mondott valami olyasfélét 1940-ben, hogy ha vitát nyitunk a múlt és a jelen között, azzal elveszíthetjük a jövőt. Érdemes volna ezen minden Céline-műveket betiltató, klasszikus festményeket múzeumok faláról leszedető stb. hülyének elgondolkodnia.

agoogleeltorliatortenelmetillusztracio_ff_457257_bbjnckblghz.jpg

(https://searchengineland.com/figz/wp-content/seloads/2014/08/rtbf2-right-forgotten-erase-ss-1920.jpg)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bbjnick.blog.hu/api/trackback/id/tr8313713274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2018.03.08. 10:50:26

Az első ügy margójára bemásolom egy emilemet, persze - mutatis mutandis - itt egészen más jellegű képről van szó. Személyes véleményem az, hogy a "trubadúrláda" reklámjai inkább sértik a szemérmemet; főként mikor délelőtt és kora este sugározzák őket. Pláne, amikor "gyerekcsatornán"...

mult-kor.hu/pornografnak-tartja-a30-ezer-eves-willendorfi-venuszt-a-facebook-20180301

Hozzáteszem: ha (adjon Isten) végül engedélyeznék is, akkor meg a "macho tartalom" miatt vetetnék le a prüderikák. :-(((

A cikk másik utalása kapcsán itt egy francia cikk képpel:
www.konbini.com/fr/tendances-2/facebook-tribunal-censure-l-origine-du-monde-courbet/

Itt meg egy másik tiltás - ugyanarra a képre, angol nyelvű cikkel:
420sunrise.wordpress.com/2015/03/28/female-nudity-and-its-place-in-art-history-an-essay-on-courbet-and-trockel/

Így kezdődik, hogy gyorsan felvessen egy nagyon is helyénvaló kérdést:

"In February 2011, the Copenhagen based artist Frode Steinicke posted a photograph of Courbet’s 1866 painting ‘L’origine du monde’ on his Facebook page and was shocked to find that it was quickly removed.... More recently, performance artist Deborah de Robertis sat down in front of the Courbet painting at the musee de Orsay and spread her legs, revealing her genitals, recreating the infamous piece in the flesh. She was removed from the premises by security guards and fined by the museum. ... Consequently, the question can be asked: Where does this piece stand in the context of art history? What did female nudity mean in the context of Courbets art and what does it mean in art today?"

A cikket bizonyos "Jeanette" jegyzi - az utolsó bekezdésben meg ezt olvasom (bár nem ez az utolsó mondat):

"For many years hidden and disguised, lost to secretive owners, ‘L’origine du monde’ has now hung open to the public at the musee d’Orsay since 1995. Both of these pieces, significant in their own right, display the predominant way of looking at the female body and give both a male and female perspective. They must be considered within their individual contexts. Historically speaking, Courbet’s work holds up as a candid representation of many negative associations, lust and objectification, which were held towards women, in the 1800’s. When considered from this perspective public display and discussion should be allowed, not evaded. This piece should no longer be shrouded in shame and secrecy but instead publicly displayed and discussed. "

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2018.03.08. 10:54:04

Lopakodik a Cenz ura...

És mi a helyzet a másik skandalum festményével?
www.artistsnetwork.com/wp-content/uploads/2017/07/CourbetSommeil.jpg

Vagy ez gráciát kap, mivel az elembétstaöbbi rábólint a két aluszkáló hölgy elterülésére? Pedig az egyik nyilvánvalóan domináns közülük :-P

No és Zichy Mihály, aki nem csak Arany János balladáit, Madách Tragédiáját, Petőfit, Puskint és Lermontovot illusztrálta, hanem - nyilván szintén megélhetési okokból (is?) - erotikus rajzokat is készített? Az ő művészetét ezért már szégyellni kell?

Hol a határ a tiltásban és ki szabja meg?
(Nem mellesleg: kik döntik el, mit kötelező művészetnek tartanunk, mi "imprimatur" és mi kuka? S nem utolsó sorban: ki "árazza be" a művészetet?)