Blogikus fixáció

Kis KÖZÉL, kis MAGÁNÉL, no meg némi KULTÚRA. De mindenek előtt MÉLTÁNYOSSÁG, ÁLLHATATOSSÁG - és BÉKESSÉG!
 
Ugyanakkor: CETERUM CENSEO CARTHAGINEM ESSE DELENDAM!

bbjnick (meg)írja...

Mélymagyarveszély!!!

A bejegyzések...

...teljes címlistája és leadje megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Az olvasók és kommentelők iránti tiszteletből...

...a blogon előzetes moderációt alkalmazok.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Közösségi blogolás

bbjnick olvassa...

A blog tartalma (Valamennyi bejegyzés)

...

Creative Commons Licenc

Elhunyt Andrzej Wajda

2016.10.10. 23:45 bbjnick

Andrzej Wajda (1926 – 2016) a XX. század második felének egyik kiemelkedő, bátran a legnagyobbak közt említhető filmrendezője, számos alkotása révén az egyetemes filmművészet mára klasszikussá vált alakja volt, ugyanakkor hazájában, Lengyelországban és a szovjet megszállás alatt állt kelet-közép-európai országokban több is ennél: azon nagyon kevés alkotók egyike, akit tehetsége és személyisége alkalmassá tett arra, hogy formát adjon a kimondhatatlannak, hogy filmjeiben megjelenítse – legtöbbször történelmi és irodalmi analógiák, metaforák, parabolák által, de mindig közérthetően –, azokat az elhallgatott, elfojtott indulatokat, félelmeket, szorongásokat, vágyakat és reményeket, melyek ott éltek és munkáltak a kor emberében, azonban kimondásukat, megvitatásukat az uralkodó ideológia tiltotta.

wajdaandrzej1957_ff_457246_bbjnckblghz.jpgAndrzej Wajda 1957-ben

Már korai filmjeivel komoly nemzetközi ismertségre és elismertségre tett szert, így talán kortársai többségénél némiképp nagyobb eséllyel vagy legalább is önbizalommal vívhatta csatáit a szocialista kultúrpolitikával témái, tervei megvalósításáért; azonban a lehetőségek akkor-ott egyet jelentettek a kompromisszumokkal is; amikor sikerült megkötnie egy, a pártállam számára is elfogadható kompromisszumot vagy kijátszania a hatalom éberségét, alkothatott, amikor nem, átdolgozta témáit vagy újabb témák után nézett; személyiségének köszönhetően nem tört meg, egy-egy számára fontos filmtervet akár éveken-évtizedeken keresztül is gondozott, csiszolt, újra és újra megvívva a küzdelmet a megvalósításért és tehetségének köszönhetően valamennyi filmje kiállta az idő próbáját, egyik sem vált – esztétikailag és ideológiailag elavult – merő kordokumentummá.

A ma legjelentősebbnek tartott Wajda-filmek szinte kivétel nélkül egy-egy sorsfordító történelmi időszakhoz, eseményhez vagy jelentős irodalmi műhöz kötődnek, nemritkán egyszerre mindkettőhöz: történelmi sorsfordulókat megörökítő irodalmi művek filmes feldolgozásai. Gyakran visszatérő témái: Lengyelország két évszázados orosz megszállása, illetve a második világháború időszaka. Filmet készített többek között olyan nagy lengyel nemzeti klasszikusokból, mint Władysław Reymont Az ígéret földje című regénye, Stanisław Wyspiański Menyegzője vagy Adam Mickiewicz Pan Tadeusza, de nemzetközi koprodukcióban elkészítette Stanisława Przybyszewska Dantonjának, Dosztojevszkij Ördögökjének és Bulgakov Mester és Margaritájának (Pilátus és a többiek) mozgóképes változatát is.

Ugyanakkor, amilyen erősek voltak Wajda irodalmi – és színházi – kötődései, éppúgy érzékenységet mutatott kora társadalmi problémáinak közvetlenebb jellegű ábrázolása iránt is: a hetvenes években egyik elindítója és mentora volt „Az erkölcsi nyugtalanság mozija” néven jegyzett filmes mozgalomnak, számos fiatal alkotót támogatott stúdióvezetőként tervei megvalósításában és maga is – wajdásan többrétegű – dokumentarista-realista filmeket forgatott: a legismertebbek ezek közül a Márványember és a Vasember, amelyek nemcsak stílusukban dokumentaristák, illetve kvázi-dokumentaristák, de témájuk is részben vagy egészében a dokumentarizmus.

Wajda életművének (csak nagyjátékfilmből több, mint negyvenet rendezett!) betetőzése sok lengyel szemében Katyń című filmjének megalkotása volt. A rendező, aki nevét és ismertségét az ötvenes években forgatott, a második világháború tragédiáját feltáró és bemutató filmjeinek (Csatorna, Hamu és gyémánt) köszönhette, 2007-ben elkészít(h)ette nemzete talán legnagyobb, ám tabusított háborús traumájáról, a katyńi mészárlásról szóló művét...

Andrzej Wajda tegnap, kilencven esztendősen hunyt el.

÷ ÷ ÷

Kapcsolódó bejegyzések

magyarido.blog.hu/2008/10/30/katy_3

bbjnick.blog.hu/2013/10/13/_es_tobbet_megertettem_beloluk_altaluk_a_marol_mint_barmibol_amit_ma_alkoto_szerzo_alkototol_szerzot

bbjnick.blog.hu/2016/03/10/menyegzo_wesele_674

[film, 2007, Csatorna, Vasember, Ördögök, Dosztojevszkij F M, Menyegző, orosz irodalom, lengyel irodalom, Hamu és gyémánt, Katyń, Wajda Andrzej, 2016, Danton, Márványember, Wyspiański Stanisław, lengyel film, lengyel filmiskola, Az ígéret földje, az erkölcsi nyugtalanság mozija, Przybyszewska Stanisława, Mickiewicz Adam, Reymont Władysław, Bulgakov M A, Pilátus és a többiek, Pan Tadeusz]

÷ ÷ ÷

Apdét vagy kiegészítés, 2016. október 15.

...Én teljesen értetlenül állok az előtt, hogy Wajda halálát milyen érdektelenség kíséri nálunk. Olyan formátumú rendező, mint ő, Kelet-Közép-Európában bizonyosan nem volt az elmúlt hetven évben. Forgatott vagy negyven nagyjátékfilmet, ezekből minimum tízet már ma az egyetemes filmtörténet klasszikusaként tartanak számon. Létezhetne ennél nagyobb filmes teljesítmény? Nekünk, kelet-közép-európaiaknak, pedig különösen fontos Wajda műve és személye; alkotói magatartásával és filmjeivel egyfajta „kultúrhéroszi” szerepet töltött be a szovjet iga alatt élő országokban. Ehhez képest ma: csak a „nagy kuss” halála és személye körül... (filmbook.blog.hu/2016/10/10/andrzej_wajda_emlekere_az_igeret_foldje#comments)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bbjnick.blog.hu/api/trackback/id/tr8912253306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.